Binnenland
Winkelen op afspraak: 'Winkelpersoneel staat te trappelen om klanten te verwelkomen'
- Nieuws
- Winkelen op afspraak: 'Winkelpersoneel staat te trappelen om klanten te verwelkomen'
Nog 7 dagen te gaan, dan mogen winkeliers hun deuren mondjesmaat weer openen. Toch is er nog veel onduidelijk hoe het er voor iedereen uit gaat komen te zien. Kristel Donker, van de winkeliersvereniging Beursplein en winkelmanager van een horlogewinkel in de Koopgoot in Rotterdam, vertelt in Stax&Toine hoe ze het aan gaat pakken.
Video niet beschikbaar
Kristel kan niet wachten om weer een paar mensen per dag te kunnen verwelkomen. "We hebben dagdelen ingepland met de geldende regels om mensen binnen te laten. Klanten kunnen per mail, telefoon en sociale media aangeven wanneer ze langs zouden willen komen."
Vooral kleine en zelfstandige winkels snakken naar contact, verkoop en omzet legt Donker uit. "De grote ketens zijn nog flink aan het puzzelen hoe ze weer klanten kunnen verwelkomen. Alles via de regels doen is de eerste prioriteit. Maar daarnaast is het ook belangrijk hoe ondernemingen open kunnen op een veilige en leuke manier en dat dat toch rendabel blijft. Op dit moment zijn grote ketens bezig deze puzzel te leggen."
Vooral kleine en zelfstandige winkels snakken naar contact, verkoop en omzet legt Donker uit. "De grote ketens zijn nog flink aan het puzzelen hoe ze weer klanten kunnen verwelkomen. Alles via de regels doen is de eerste prioriteit. Maar daarnaast is het ook belangrijk hoe ondernemingen open kunnen op een veilige en leuke manier en dat dat toch rendabel blijft. Op dit moment zijn grote ketens bezig deze puzzel te leggen."
4 uur
Veel klanten vinden het lastig om te begrijpen hoe ze nu moeten winkelen, legt Donker uit. "Mensen weten vaak niet dat er 4 uur tussen het belletje en het daadwerkelijke bezoek moet zitten. Ook zien mensen ons in de winkel staan en verwachten ze dat ze naar binnen kunnen: dat doet ons als ondernemers veel zeer."
Ondernemers vinden het fijn dat je gewoon komt, ook al koop je niets, vertelt Kristel. "Wij vinden het fijn dat je er bent, alleen al voor de sfeer. Wanneer je komt wordt het een soort ‘personal shopping’ met een kopje koffie erbij."
Winkelen op afspraak: 'winkelpersoneel staat te trappelen om klanten te verwelkomen'
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.
Ster advertentie
Ster advertentie
Gerelateerd
NOS Radio 1 JournaalNOS
Kan je neerslachtigheid voorkomen door het nieuws te mijden?NOS Radio 1 JournaalNOS
Nederlands Forensisch Instituut verzamelt inktsporen in de strijd tegen plofkrakenVroege VogelsBNNVARA
Bouwen met nature-based materialen: 'Dit huis ademt'De PerstribuneMAX
Bram Vermeulen lacht om oorlogswaarschuwing Rutte: 'Hij is lobbyist geworden voor Amerika'