Binnenland
EONOS

Arjan Postma: 'ProRail had veel eerder kunnen anticiperen op dassen'

foto: NPO/Op1
  1. Nieuwschevron right
  2. Arjan Postma: 'ProRail had veel eerder kunnen anticiperen op dassen'

De das is het meest besproken dier deze week: op verschillende plekken in Nederland rijden treinen niet omdat er dassen bij het spoor zitten. Natuurkenner en voormalig boswachter Arjan Postma vindt dat ProRail en de NS veel eerder hadden kunnen ingrijpen: "Door het creëren van betere woongelegenheid kun je ze best sturen", zegt hij in Langs de Lijn En Omstreken.

Arjan Postma over omgaan met de das in Nederland

Dat dassen precies het spoor uitkiezen om te wonen, is best logisch, zegt Postma: "Dat is een hartstikke fijne plek voor zo'n das om te graven. Je hebt dan wel herrie van treinen, maar er loopt nooit een mens of een hond", vertelt hij. Je kunt dit voorkomen door in de buurt een kunstburcht aan te leggen: "Zoals een vogelhuisje, dat zo fijn is dat ze liever daarin gaan zitten."

De oude burcht kun je dan afsluiten: "Je kunt bijvoorbeeld denken aan een soort ingangsdeur waarbij ze eruit kunnen en niet erin."

Het is niet alsof ProRail niks doet, weet Postma. Op maar liefst 40 plekken zitten dassen langs het spoor en die plekken houden ze goed in de gaten. "Maar op de twee plekken waar nu geen treinen rijden, was het ineens een stuk groter dan ze gedacht hadden."

Afknallen

Anticiperen op de natuur is nodig in een dichtbevolkt land als Nederland, maar we zijn het nog niet zo gewend, vindt Postma. "We gaan gewoon aan de gang en op het moment dat we een probleem krijgen, dan willen we dat achteraf repareren. Maar dan heb je niet zoveel middelen meer, dus dan grijp je al snel naar het geweer. Maar afschieten moet je blijven doen, het is geen structurele oplossing."

De komende weken zullen er op de trajecten Den Bosch-Boxtel en Workum-Stavoren geen treinen rijden door de dassen.

Ster advertentie
Ster advertentie