Marktmacht Booking.com zet hoteliers klem: 'Je kan niet zonder ze, maar met is ook lastig'
- Nieuws
- Marktmacht Booking.com zet hoteliers klem: 'Je kan niet zonder ze, maar met is ook lastig'
De Consumentenbond startte al een massaclaim tegen Booking.com wegens 'neokortingen, onvolledige prijzen en verzonnen schaarste' op de site van de vakantie-aanbieder. Nu hebben ook meer dan 10 duizend Europese hotels zich aangesloten bij een massaclaim tegen het bedrijf. "Je kan niet zonder ze, maar met is ook best lastig", zegt Iris Böhm, eigenaar van B&B Perruque in Koudum, bij Spraakmakers.
Vakantie-aanbieder Booking.com heeft met een marktaandeel van 70 procent in de Europese hotelboekingen bijna een monopoliepositie. In de massaclaim betichten de meer dan 10 duizend hotels het bedrijf ervan dat ze op hun eigen sites geen voordeliger tarief mochten aanbieden dan Booking.com plaatste. "Ze hebben er heel veel geld tegenaan gegooid zodat je altijd bij hen uitkomt", aldus Böhm.
Commissies
Hoteliers betalen ook een "fors" percentage aan commissie, vertelt Böhm. Dat is meestal zo'n 15 procent, maar kan ook oplopen tot 25 procent. "Daar doen ze eigenlijk heel weinig voor, behalve je vindbaarheid", vertelt de B&B-eigenaar. "Boek rechtstreeks, voor de boeker is dat goedkoper en ons scheelt het ook geld", adviseert Böhm dan ook.
Kortingen
Booking geeft ook weleens kortingen die ten koste gaan van de winstmarge van hoteliers, aldus Böhm. Maar Booking heeft ook voordelen, zoals dat gasten van tevoren betalen en hoteliers voor no-shows dus alsnog hun geld kunnen krijgen. Tegelijkertijd stelt Böhm wel dat de macht van Booking "zeker te groot" is.
Marktmacht
Jeroen Oskam, directeur van het research center aan de hotelschool Den Haag, legt dat de "pijn" van hoteliers vooral bij de marktmacht van Booking ligt. "Het wordt steeds noodzakelijker voor hotels om erop te staan en dat veroorzaakt de monopolistenpositie van Booking." Hoteliers kunnen daardoor niet een andere prijs hanteren of ergens anders hun aanbiedingen plaatsen.
"De macht van Booking is zo groot dat ze ook invloed hebben op andere platforms", legt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, uit. De massaclaim van de Consumentenbond werd op 1 juni gelanceerd en wil consumenten "helpen om hun recht te halen" bij Booking. "Het is een belangrijke manier om met een aanbieder tot afspraken te komen, binnen of buiten de rechtbank."
Omweg
Beller Guus op den Oordt heeft "over de 100" vakanties geboekt via Booking en heeft nooit problemen gehad met het platform. "Het is een monopolist, maar hoeveel zijn er daar niet van?" Luisteraar Ine Verrijn Stuart kijkt op Booking welke hotels er zijn en gaat dan naar de site van het specifieke hotel waar ze wil verblijven. "Ik hou meer van het kleinschalige contact met een hotelier."
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!