Naar homepage
Binnenland

Ook met staatsteun veel onzekerheid over overlevingskans KLM: 'Het geld is met een half jaar op'
NTRNOS

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Ook met staatsteun veel onzekerheid over overlevingskans KLM: 'Het geld is met een half jaar op'

Er zijn nog veel vragen omtrent de staatsteun voor KLM. Minister Hoekstra wil alleen 3.4 miljard euro in de vliegmaatschappij steken als de piloten een deel van het salaris inleveren. Nu vertelden zij vanmorgen dat zij daar best toe bereid zijn, ze wachten de precieze voorwaarden af. Maar wat zal er gebeuren als de piloten niet overstag gaan?

Piloten van KLM zijn best bereid te praten over loonmatiging voor de komende vijf jaar volgens Willem Schmid, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). De voorzitter van de pilotenbond zei vanmorgen dat de voorgestelde vijf jaar aan bezuinigingen wat hem betreft niet het probleem zijn.

Wanneer de piloten echter alsnog niet akkoord gaan met het inleveren van salaris, is Hoekstra niet bereid om staatsteun te verlenen. Dat zegt Floris de Haan, luchtvaartexpert van de Erasmus Universiteit Rotterdam, in Nieuws en Co. De piloten zullen het blokkeren van een akkoord overigens niet lang volhouden volgens De Haan.

De piloten zullen hun verantwoordelijkheid moeten nemen

"We gaan er wel vanuit dat het akkoord gesloten gaat worden. Maar dat betekent niet dat de KLM uit de gevarenzone is. Wereldwijd zorgt de tweede coronagolf ervoor dat het wat betreft de inkomsten erg slecht gaat in de luchtvaart. De vooruitzichten zijn dan ook niet positief", vertelt De Haan in Nieuws en Co.

Dat komt doordat het toerisme uitblijft, maar ook doordat de prijzen beginnen te stijgen in de luchtvaart. Daarnaast zijn steeds meer grote bedrijven intensiever bezig met video-conferencing, wat ervoor zorgt dat veel inkomsten verloren gaan. Ook bij KLM. "Vliegen moet je uiteindelijk willen, mogen en kunnen. We mogen het op dit moment duidelijk niet, we willen daarnaast minder vliegen omdat we klimaatbewuster zijn en natuurlijk wat betreft het kunnen storten we onszelf nu in een financiële crisis waarbij het besteedbaar inkomen minder zal zijn."

En juist daarom mag er niet verwacht worden dat herstel er snel zal zijn. Het steunpakket is volgens De Haan dan ook snel weer op. Hoewel het lastig is om daar een inschatting van te maken, denkt De Haan dat het geld met een half jaar weer opgebruikt zal zijn. "Het hangt er vanaf of vliegmaatschappijen aan de kostenkant genoeg kunnen snijden en aan de andere kant hangt het ervan af of zij ook genoeg inkomsten weten te verwerven. Het hangt daar af van de vraag en de herstel van de vraag naar vliegreizen."

Steungeld na een half jaar opgebruikt

Banken en analytici verwachten ook dat het geld daardoor snel op zal zijn. De vraag is vervolgens wat er daarna gaat gebeuren. Dan ontstaat namelijk de noodzaak om opnieuw steun aan te vragen bij de Franse en de Nederlandse overheden. De scenario’s lopen daarom flink uiteen. "Je kan je als scenario voorstellen dat er dan een nieuwe steunronde georganiseerd zal worden, met nieuwe scherpere voorwaarden. Een ander scenario is dat de Nederlandse en Franse overheid het aandeel in AirFrance-KLM gaan vergroten. De Nederlandse en Franse overheden moeten dan gaan onderhandelen welk land het meeste macht krijgt in de organisatie."

Het komt er dus op neer dat de KLM in het uiterste geval genationaliseerd zal moeten worden. De vraag is echter of het verstandig is. Kort door de bocht weegt er veel mee, gezien het economisch belang van KLM. De overheid zal zich daar echter nog niet over hoeven buigen.

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie