Binnenland

Prijs uit loterij kapot: heb je recht op garantie?

foto: ANP Fotofoto: ANP Foto
  1. Nieuwschevron right
  2. Prijs uit loterij kapot: heb je recht op garantie?

[AVROTROS] Steeds vaker geven loterijen een fysiek product als prijs, zoals een mooie televisie, smartphone, stofzuiger, bordspel of auto, maar wat moet je doen als dat product kapot gaat?

Ed Ipskamp vroeg zich af of je dan recht hebt op garantie. Hij won twee jaar geleden in de Vriendenloterij een mooie iPhone 7, maar nu na iets minder dan twee jaar lijkt de smartphone defect te zijn. "Telkens liep de iPhone vast en ik kon er niet meer mee werken. Ik heb alle instellingen en de inhoud gewist en de telefoon helemaal opnieuw ingesteld. Het euvel bestaat nog steeds."

Verkeerde nota

Bij een Amac-winkel (gespecialiseerd in Apple-producten) waar Ipskamp was geweest, vroegen ze naar een aankoopnota. Die had Ipskamp niet, want hij had de iPhone immers gewonnen. Hij belt met de klantenservice van de Vriendenloterij en die zegt dat er slechts een jaar garantie op zit. Ipskamp: "In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken". Ipskamp krijgt van de loterij een aankoopbon van de MediaMarkt, maar dat blijkt voor een heel ander toestel te zijn met een reeds verlopen garantietermijn.

Heb je garantie op een loterijprijs?

"Helaas niet", zegt jurist Charlotte Meindersma van Charlotte's Law. "Als je als consument iets koopt heb je wel het recht op conformiteit. Het product moet aan de redelijke verwachtingen voldoen." Meindersma zegt dat je dan zelf voor dat product gekozen hebt en ervoor betaald hebt. Je hebt als consument ook wat onderzoek moeten doen naar de verwachtingen die je mocht hebben. "Deze regel geldt in dit geval niet, omdat het product gekregen is en er dus niets tegenover heeft gestaan."

Fabrieksgarantie

Meindersma zegt dat er mogelijk wel fabrieksgarantie op de telefoon zit. Die kan langer zijn dan de wettelijke garantie. "Die geeft de fabrikant zelf, omdat ze zeker zijn van hun product en dit een extra verkoopargument is." Als er fabrieksgarantie op zit kan je dus rechtstreeks bij de fabrikant terecht. "In dit geval zou dat dus Apple zijn, maar daarvan is bekend dat zij niet zomaar garantie weggeven en je deze alleen kunt bijkopen. Dus na twee jaar is dat helaas, zeker voor een telefoon, te laat."

Hoe zit dat met een auto?

Bij een programma als Miljoenenjacht, van de Postcodeloterij, kan je zelfs een auto winnen. Ook hiervoor geldt: bij problemen met de auto kan je niet bij de loterij terecht. "Ook dit is helaas geen consumentenkoop, maar autofabrikanten geven vaak wel een fabrieksgarantie van bijvoorbeeld drie jaar. Gedurende die tijd kun je dus nog bij de fabrikant terecht of wellicht bij een officiële garage van het merk." Lees dus goed de garantievoorwaarden als je een product hebt gewonnen in een loterij.

Reactie Vriendenloterij

Twee dagen voor de uitzending verrast de Vriendenloterij Ed ineens met goed nieuws. Gezien de verstreken garantietermijn en de problemen die Ed met de iPhone heeft gehad, heeft de Vriendenloterij besloten om het bedrag uit te keren dat nodig is om een nieuwe iPhone 7 aan te schaffen.

Prijs uit loterij kapot: heb je recht op garantie?

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Ster advertentie
Ster advertentie