Naar homepage
Achtergrond

Efteling opent haar duurste attractie ooit

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Efteling opent haar duurste attractie ooit

[KRO-NCRV] Ter ere van haar 65-jarige bestaan, opent de Efteling zaterdag haar duurste attractie ooit: Symbolica. Dit Paleis der Fantasie moet de Efteling gaan helpen om nog groter te worden. Het plan? Vijf miljoen bezoekers per jaar in 2020.

Puntjes op de i

“Wauw! Top attractie! Paar puntjes: muziek staat wel te zacht, en de animatronics mogen wel wat harder praten.” Het is een Twitterreactie van Luc Verheijen, die gisteren samen met andere abonnementhouders alvast een ritje mocht maken in Symbolica.

Dit soort feedback wordt door de Efteling serieus genomen. “Het zijn de puntjes op de i”, zegt Fons Jurgens, directeur van de Efteling. “De afgelopen weken, maar ook vannacht nog, werd er keihard gewerkt om de zaken die onze abonnees en de medewerkers hebben opgemerkt te verbeteren.”

Benieuwd hoe Symbolica eruit ziet? Bekijk hier de video die De Efteling maakte:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Top 5 van Europa

De Efteling staat in de top vijf attracties van Europa. Anderen in deze top vijf zijn Disneyland Parijs en Europa-Park. Om deze positie te behouden, moet de Efteling blijven vernieuwen en uitbreiden. “Symbolica gaat daar zeker bij helpen”, zegt Jurgens. Samen met Symbolica is ook Vakantiepark Loonsche Land gebouwd. Zo komen bezoekers niet alleen voor ‘een dagje’ Efteling, maar blijven ze langer. Ook dit is nodig om meer bezoekers te genereren en sneller tot die vijf miljoen te komen.

“De top vijf is niet alleen een nummertje, maar is ook noodzakelijk om zelfstandig te kunnen blijven bestaan, om geld te verdienen en te herinvesteren in het park.” Om dit te bewerkstelligen heeft de Efteling onder andere in 2020 nog een nieuwe attractie nodig.

Overdadige decoratie

In totaal is er zestien maanden aan de attractie gewerkt en bedragen de kosten 35 miljoen euro. Ter vergelijking: De Barron was 18 miljoen euro. Wat maakt de attractie nou zo duur? “Het is een overdekte familie-attractie. Wanneer je iets in een gebouw maakt, wordt het veel duurder en het is de interactie die erin zit, de designs en de overdadige decoratie.”

Er is volgens Jurgens zoveel te zien dat je meerdere keren in de attractie moet gaan om het te kunnen te zien. “Dat zijn ook wel de opmerkingen van de mensen die er nu in zijn geweest. Maar dat is ook de bedoeling. Je moet getriggerd worden op het eind om nog een keer te gaan, en nog een keer te gaan.”

Kijk en luister hier het gesprek terug met Fons Jurgens

Ster advertentie
Ster advertentie