Achtergrond
KRO-NCRV

Volkskrant: 'Uitgever Prometheus verspeelt op deze manier zijn geloofwaardigheid'

foto: anpfoto: anp
  1. Nieuwschevron right
  2. Volkskrant: 'Uitgever Prometheus verspeelt op deze manier zijn geloofwaardigheid'

'Verpletterend' met als bron de Volkskrant, dat staat te lezen op grote posters om het nieuwe boek van schrijver Mano Bouzamour te promoten. "Dat hele woord hebben wij nooit gebruikt toen wij over zijn boek schreven", aldus Pieter Klok, plaatsvervangend hoofdredacteur van de Volkskrant in het Mediaforum. Het laat volgens Klok zien dat uitgeverijen steeds verder gaan om boeken te promoten.

De uitgeverij blijkt zich te baseren op een mail van een Volkskrant verslaggever die Bouzamour zou gaan interviewen. In die mail noemde ze het boek verpletterend, maar dat bedoelde ze niet alleen positief volgens Klok.

Uit de context gehaald

Nu gebeurt het al wel vaak dat uitgevers kleine zinnetjes uit recensies pakken en die dan groot op het boek of posters zetten, een blurb wordt dat genoemd. "Daar vonden we al wat van, omdat dit vaak uit de context wordt gehaald, maar dit gaat nog verder", aldus Klok.

'Ze doen nu net alsof het een ongelukje is'

Klok denkt dat de uitgevers hun geloofwaardigheid snel verspelen als ze met dit soort trucs doorgaan. "We liggen er niet van wakker, maar hebben ons wel beklaagd en het laat wel zien dat de uitgevers te ver gaan." Uitgever Prometheus heeft excuses aangeboden en heeft beloofd de poster zo snel mogelijk weg te halen. Klok denkt dat de uitgever gewoon heeft gekeken hoe ver ze kunnen gaan, "ze doen nu net alsof het een ongelukje is, maar eerlijk gezegd geloof ik dat niet zo."

No way you get a quote from us

Volgens Ward Wijndelts, hoofdredacteur van Vrij Nederland, die ook te gast was in het Mediaforum, moet je het gewoon met meer humor doen. Op zijn bureau hangt een printje van de achterkant van een boek met de werken van kunstenaar Banksy. Daar staat een blurb op van de politie die luidt: 'There's no way you're going to get a quote from us to use on your book cover.' "Dan doe je er iets leuks mee, dit is proberen om er een serieus oordeel uit te peuren en dat is gewoon humorloos. Dus dat moet je niet doen", aldus Wijndelts.

Ster advertentie
Ster advertentie