Achtergrond
EO

Glamour zet virtueel model op de cover

foto: De cover van Glamour (foto Marc de Groot)foto: De cover van Glamour (foto Marc de Groot)
  1. Nieuwschevron right
  2. Glamour zet virtueel model op de cover

Geen Doutzen of Romee op de cover, maar een model dat door een computer is gemaakt. Glamour lanceert de virtuele vrouw Raven, en is daarmee het eerste Nederlandse blad dat deze trend oppikt. Wordt het schoonheidsideaal daarmee niet erg onbereikbaar? Social media expert Kirsten Jassies en Lifestylejournalist Janice Deul bespreken het in Dit is de Dag.

Glamour wil bij monde van hoofdredacteur Anne de Jong uitzoeken of ze net zo veel invloed kan uitoefenen op je als influencers van vlees en bloed. Maar wordt dat een succes, rolmodellen die bestaan uit eentjes en nulletjes? Je kunt aan Raven bijvoorbeeld goed zien dat ze nep is.

Social media expert Kirsten Jassies beaamt dat je goed kunt zien dat Raven niet echt is. Toch maakt dat voor haar geen verschil: "Natuurlijk is ze nep. Maar echte influencers kunnen dat ook zijn. Ze kunnen zich heel anders voordoen dan ze zijn. Ze kunnen net zo beïnvloed worden door anderen als dat Raven bedacht en getekend is."

Duidelijk van echt te onderscheiden

Lifestylejournalist Janice Deul is blij dat Raven nog duidelijk te onderscheiden is van echt. "Als je een ander virtueel model bekijkt, de Zuidafrikaanse Shudu, dan zie je echt niet dat ze geconstrueerd is op de computer." Deul vindt dat kwalijk. "Omdat het de lat te hoog legt voor veel jonge vrouwen en meisjes, vooral als je echt niet van nep kunt onderscheiden."

Jassies is daar minder bang voor. Hoewel ook zij ziet dat het onderscheid tussen echt en nep voor mensen te moeilijk kan worden. "Bij het virtuele model Lil Miquela zie je dat mensen nu tegen haar beginnen te praten. We moeten wel echt van nep kunnen onderscheiden. Aan de andere kant: Het leven van een influencer is net zo verzonnen als dat van Raven."

Geen standaard type vrouwelijkheid

Deul is blij met Raven, want het model toont geen standaard type vrouwelijkheid. "Ze is stoer, mixed, een beetje exotisch maar niet te, want dat vinden we eng in Nederland." Het kan natuurlijk altijd beter. "Als je echt een statement had willen maken, het propageren van een ander type schoonheid, dan hadden ze het anders moeten doen, bijvoorbeeld een zwart model met een enorm afrokapsel op de cover. Het zou helemaal mooi zijn als ze ook een boodschap had over diversiteit, in plaats van dat ze alleen maar fashionable is. Het zou super tof zijn als ze politieke en maatschappelijke statements zou maken."

Ster advertentie
Ster advertentie