Achtergrond

'WOMEN Inc. vertelt kletsverhaal over vrouwen in de media'

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. 'WOMEN Inc. vertelt kletsverhaal over vrouwen in de media'

[KRO-NCRV] "De indruk dat er een groot complot zou zijn tégen de vrouwelijke talkshowhost of de vrouwelijke hoogleraar: het is gewoon niet waar. U praat voor uzelf. U vertelt een kletsverhaal." Wouter de Winther, hoofd van de parlementaire redactie van De Telegraaf, reageert in het Mediaforum van De Ochtend kritisch op het pleidooi van WOMEN Inc. voor meer aandacht voor vrouwen en diversiteit.

Het begint als een aankondiging van een actie om de positie van vrouwen in de media te verbeteren. Het eindigt in verbaal vuurwerk tussen directeur Jannet Vaessen van WOMEN Inc. en Wouter de Winther van De Telegraaf.

De dagelijkse aflevering van het Mediaforum biedt dinsdag aan het eind ruimte voor een bericht van vrouwennetwerk WOMEN Inc. Dat heeft de Nederlandse Publieke Omroep, RTL en mediaplatform Vice overgehaald deel te nemen in een nieuwe poging om meer aandacht te krijgen voor de positie van vrouwen in de media en het belang van diversiteit.

‘Stereotypering aanpakken’

In de uitzending vertelt WOMEN Inc.-directeur Jannet Vaessen over het project. "We willen stereotypering aanpakken. Er is al veel gebeurd in het verleden, maar met deze sleutelpartijen denken we in twee jaar tijd echt vooruitgang te boeken."

Vanaf vandaag gaan de drie genoemde partijen bij zichzelf na hoe ze met het onderwerp omgaan, vertelt Vaessen. Dat doen ze op basis van aanbevelingen in de publicatie Beperkt Zicht, afkomstig van haar organisatie WOMEN Inc.. Het gaat dan om de samenstelling van redacties en het bewust worden van stereotyperingen in de productie van die redacties.

‘Gewoon niet waar’

Op De Winther werkt de aankondiging als een rode lap op een stier. "Ik mag graag naar Voetbal Inside van RTL kijken. We zullen zien wanneer dat programma wordt gecanceld", reageert hij sarcastisch. "Ik hoor alleen maar van redacties van actualiteitenprogramma’s en talkshows dat ze voortdurend vrouwen bellen maar dat ze niet willen. Omdat ze andere dingen belangrijker vinden, omdat ze een stuk moeten schrijven, of omdat ze een feestje hadden de vorige avond. De indruk dat er een groot complot zou zijn tégen de vrouwelijke talkshowhost of de vrouwelijke hoogleraar: het is gewoon niet waar."

"Grappig dat u dat zegt", reageert Jannet Vaessen. "U maakt er een complottheorie van, maar het zijn gewoon feiten. U kunt ze lezen in ons onderzoek Beperkt Zicht. Dat vrouwen af en toe afzeggen, dat is niet het hele verhaal. Het hele verhaal is dat redacties met een beperkte kaartenbak werken, en daarbij het mechanisme waar we allemaal last van hebben, u en ik ook, dat we geneigd zijn te zoeken naar mensen die op ons lijken."

‘Hoe durft u’

Die opmerking maakt De Winter nog bozer. "U praat voor uzelf. Hoe durft u te zeggen waar ik mij aan ophang en wat ik belangrijk vind. Echt een kletsverhaal. Hoe weet u nou hoe ik in het leven sta en naar welke talkshowgasten ik graag kijk?"

"Deze irritatie komt heel vaak rond dit onderwerp naar voren", reageert Vaessen. "Dat heeft ermee te maken dat mensen het doodeng vinden om zichzelf te bekijken als iemand die een beperkt zicht heeft. Dat hebben we allemaal, dus u ook."

"Het wordt steeds erger", reageert De Winter. "Als u uw zin niet krijgt, zegt u van anderen dat ze een beperkt zicht hebben?"

"Ik reageer net als u", zegt Vaessen. De Winter: "Nou, fijn dat u dat in ieder geval constateert. U doet allerlei aannames, ook over mij. Hoe komt u daarbij?"

"Dat gaat onbewust meneer, daar kunt u niets aan doen", vervolgt Vaessen.

"U heeft een goede babbel, maar ik geloof helemaal niets van wat u vertelt", aldus De Winther.

‘Kijkers gaan massaal afhaken’

Vaessen houdt vol dat zowel publiek als mediamakers het onderwerp graag willen aanpakken. Kijkers en lezers zullen anders massaal afhaken, voorspelt ze. WOMEN Inc. richt het vizier op mediamakers omdat die volgens de organisatie verantwoordelijk zijn voor het in stand houden van stereotyperingen die "achterhaald zijn". In de afgelopen tijd werkten volgens WOMEN Inc. twee miljoen mensen mee aan het verzamelen van voorbeelden van 'beperkt zicht'. Dat varieerde van speelgoedgidsen van Ikea tot 'slip of the tongues' van journalisten die "het blijven hebben over vrouwelijke hoogleraren, alsof dat een uitzondering is".

Volgens Vaessen vraagt niet alleen haar organisatie maar ook het publiek aan mediamakers om "zichzelf op te frissen". Van de deskundigen die in beeld komen is 12% vrouw. "Dat kan toch niet meer anno 2017", vindt Vaessen. "Mediamakers willen ook best veranderen. Ze weten alleen niet hoe", zegt zij het Mediaforum.

Ster advertentie
Ster advertentie