Achtergrond

Kan GeenStijl op eigen benen verder?

EO
foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Kan GeenStijl op eigen benen verder?

Shockblog GeenStijl gaat op eigen benen verder. De website was jarenlang onderdeel van Telegraaf Media Groep, maar is sinds vorig jaar in handen van het Belgische Mediahuis. De Belgen wilden niet verder met GeenStijl vanwege de 'de toon van het weblog'.

"Wij zaten als redactie helemaal niet te wachten op een andere eigenaar", vertelt adjunct-hoofdredacteur Bart Nijman in Dit is de Dag. "Wij waren bang dat een andere eigenaar ook weer niet helemaal de aard en potentie van GeenStijl zou begrijpen, zoals wij dat als redactie doen." Op 1 november is de officiële scheidingsdatum tussen GeenStijl en het Mediahuis.

Niet goed opgelet

In mei 2017 riepen ruim honderd vrouwen uit de media adverteerders op tot een boycot vanwege vrouwenvernedering, racisme en homofobie. Econoom Heleen Mees was één van de ondertekenaars van het pamflet dat toen rondging. "Ik ben op alle manieren voor een vrije meningsuiting, maar ik vind niet dat elke vorm van vrije meningsuiting financieel gesteund moet worden door reclame-inkomsten." Volgens haar hoeven geldstromen niet te worden afgesneden. "Maar een bedrijf dat op GeenStijl adverteert, verlaagt zich tot het niveau van het weblog."

Bart Nijman verklaart dat het hier gaat om een sarcastische respons, het was geen moedwillig seksisme ten aanzien van Loes Reijmer. "Ik wil wel toegeven dat wij beter hadden moeten modereren die middag dat het topic verscheen. Dat doen wij normaal gesproken heel streng, maar die middag hebben wij niet goed genoeg op de reacties gelet. We waren die middag met een klapkrat naar de Aldi."

Ster advertentie
Ster advertentie