Naar homepage
Achtergrond

Mateloos populair: opvallende woningen op huizensites. Maar wie zijn de bewoners?

foto: DOCS
  1. Nieuwschevron right
  2. Mateloos populair: opvallende woningen op huizensites. Maar wie zijn de bewoners?

Uren kunnen de journalisten Karolien Berkvens en Madelon Meester scrollen op huizensites om zich te verbazen over de (wan)smaak van anderen, zich te verwonderen over hoe mooi sommigen wonen of op wat voor vreemde plek bepaalde huizen staan. Meestal blijft het bij fantaseren over de bewoners, maar in de DOCS-aflevering Thuis gaan ze gewapend met microfoon op pad. Ze toetsen hun verwachtingen aan de werkelijkheid en verzamelen de meest bijzondere verhalen.

#49 - Thuis

Schaamteloos naar binnen gluren

Huizensites zijn mateloos populair. Alleen de grootste is al goed voor 5 miljoen unieke bezoekers per maand. Lang niet al deze mensen zijn daadwerkelijk op zoek naar een woning. Veruit de meesten zijn nieuwsgierig: eindelijk kunnen we schaamteloos naar binnen gluren, zonder ineens oogcontact te hebben met een bewoner.

De opvallendste advertenties worden gretig gedeeld op sociale media. We doen lacherig over rommelige huizen, bouwvallen of woningen waarbij een bepaald thema nogal ver is doorgevoerd. We vullen op basis van vooroordelen in wie er wonen, maar gaan zelden op zoek naar het echte verhaal.

'Huizen belichamen onze dromen'

In het drieluik Thuis zijn de advertenties het startpunt, waarna echte ontmoetingen volgen. Berkvens en Meester vragen zich af: wat vertelt ons huis en de reden om te verhuizen over ons en de tijd waarin we leven? En wat laten we achter als we weggaan?

“Wie nog in de gelegenheid is om op deze overspannen woningmarkt een huis te kopen, doet dat met een bepaald toekomstbeeld voor ogen”, zegt Berkvens. “Huizen belichamen onze dromen en als we het geld hebben, steken we er enorme bedragen in. Soms confronteren onze woningen ons met alles wat we niet kunnen controleren. Als we weer weggaan, kijken we automatisch terug op een deel van ons leven.”

Wat begint met verwondering over opmerkelijke advertenties, zoals een fotoserie waarin de aandacht wordt afgeleid door allerlei misplaatste dieren, mondt uit in aangrijpende gesprekken waarin de huizen al gauw op de achtergrond komen te staan.

foto: ruiterfotografie.nl

Een verhuizing is altijd de afsluiting van een periode

Keer op keer blijken die ontmoetingen verrassend en anders dan op voorhand gedacht, zegt Meester. “We gingen met bepaalde verwachtingen op pad, maar die bleken nauwelijks te kloppen. Wat laat zien hoe belangrijk het is niet te verstarren in het eigen perspectief.

Elk persoonlijk verhaal in Thuis vertelt daarnaast een groter maatschappelijk thema. Het is een drieluik over armoede, ziekte en noodlottige gebeurtenissen, maar ook over hoop.” Want wat er zich ook heeft afgespeeld in een huis en wat de reden van een verhuizing ook is: een verhuizing betekent altijd de afsluiting van een periode. Een nieuwe stap.

DOCS

Iedere week brengt DOCS persoonlijke, indringende documentaires over zeer uiteenlopende onderwerpen. Soms actueel, soms tijdloos, altijd bijzonder. De documentaires van DOCS zijn te horen op NPO Luister, in je favoriete podcastapp, of via de website of app van NPO Radio 1.

Ster advertentie
Ster advertentie