Naar homepage
Achtergrond

CEO Juul Manders over succesformule voetbal-community 433: 'We zitten lekker in de wedstrijd'
AVROTROS

foto: AVROTROSfoto: AVROTROS
  1. Nieuwschevron right
  2. CEO Juul Manders over succesformule voetbal-community 433: 'We zitten lekker in de wedstrijd'

433: de klassieke Nederlandse voetbalopstelling, maar de laatste jaren vooral bekend als de grootste online voetbal-community van de wereld. Ondanks de beperkingen door de coronacrisis was het een goed jaar voor dit Nederlandse bedrijf: hun boek Social Goat komt vandaag uit en er wordt gebouwd aan een betaalde abonnementsdienst. Eigenaar en CEO Juul Manders vertelt bij Humberto over de ontwikkelingen bij 433: "We zitten lekker in de wedstrijd."

Met 32 miljoen volgers op het hoofdaccount van 433 op Instagram en 60 miljoen volgers in totaal worden de mensen van 433 vaak om advies gevraagd. "Het idee om een boek te maken speelde al jaren", zegt CEO Manders tegen Humberto Tan. In coronajaar 2020 keek hij vooral naar wat wel kon, en niet naar wat niet kon. "Het forceert je om wat creatiever te worden." Het uitbrengen van het boek Social Goat was één van die dingen die wel zijn gelukt.

Het boek legt in elf stappen uit hoe 433 op social media immens groot is geworden. "We krijgen heel veel vragen van mensen 'hoe doe je dit nou?'", zegt Manders. "Het leek ons leuk om in stapsgewijs mensen aan de hand te nemen. We leggen we uit hoe we zo groot geworden zijn, aangevuld met anekdotes van de afgelopen jaren."

Virtuele kleedkamer

Wat zijn dan die stappen die je kan ondernemen om je social media te laten groeien? "Hit those DM's", zegt Manders. "Het mooie van social media is dat het een conversatie is. Dus reageer op mensen die jou privéberichten sturen, want deze mensen zijn dus bovengemiddeld betrokken."

Maar de CEO legt uit dat het ook werkt om juist zelf als bedrijf in de DM's van anderen te 'sliden' en op posts te reageren. Zo deed 433 dat bij DJ Tiësto, met een samenwerking tot gevolg. Door deze tactiek merkt Manders dat professionele voetballers mee gaan doen in die conversatie. "Dan kom je in de kleedkamer, de virtuele kleedkamer."

Netflix voor voetbal

"We voeren al lang de discussie: wat gebeurt er met lineair en wat gebeurt er met digital, en waar is het evenwicht?" 2020 was een jaar waarin heel veel stil kwam te liggen, maar volgens Manders was het ook juist een jaar waarin heel veel versneld werd. Zo komt 433 volgend jaar met een 'Netflix voor voetbal'.

"We hebben 60 miljoen mensen die ons volgen, maar we hebben ook een bedrijf te runnen. We zeggen het al langer, maar 2021 moet het jaar worden dat we een subscription first model uit gaan rollen." 433 gaat het platform vullen met eigen content, denk aan documentaires en korte video's. Behalve dat het een nieuw businessmodel is, gaat het Manders vooral om de inhoud. "Je hebt van die mensen, het kan hen niet genoeg over voetbal gaan. Die mensen willen we bedienen."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie