Dit is hoe technologische vernieuwing de vluchtelingenhulp verbetert
- Nieuws
- Dit is hoe technologische vernieuwing de vluchtelingenhulp verbetert
Het aantal vluchtelingen dat via de Middellandse Zee Europa probeert te bereiken is dit jaar gehalveerd. Maar dat betekent niet dat de vluchtelingenproblematiek afneemt. Sterker nog: met 65 miljoen was het aantal vluchtelingen wereldwijd nog nooit zo hoog. Hoe kan technologische vernieuwing bijdragen aan een efficiëntere opvang van vluchtelingen? We vroegen het David Verboom, CEO van de internationale hulporganisatie Medair en te gast bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Technologische vernieuwing
Hulporganisatie Medair ontving onlangs een Britse prijs, voor de manier waarop zij nieuwe technologieën inzet om vluchtelingen te helpen. "Wij geloven dat de humanitaire sector vernieuwing nodig heeft", vertelt CEO Verboom. "We geloven dat er nog te veel dingen op dezelfde manier gebeuren. Dat dingen kostenefficiënter kunnen en dat er meer samengewerkt kan worden. En nieuwe moderne technologie maakt dat mogelijk."
Information management
Hoe ziet dat eruit in de praktijk? "Wat wij met Medair onder andere rondom Syrië, maar ook in Somalië of Jemen doen, is het trainen van lokale mensen door middel van information management", legt Verboom uit. Zo gebruiken ze smartphones en tablets om in kaart te brengen waar de vluchtelingen zitten, welke hulp ze al krijgen en wat ze nog nodig hebben.
"Hoewel we vaak een beeld hebben van grote kampen waar duizenden vluchtelingen in zitten, zijn er ook veel vluchtelingen die zich buiten de kampen bevinden", vertelt Verboom. "En vooral buiten de kampen is de nood groot. Die mensen zijn niet geregistreerd. Dan is het een stuk moeilijker om ze te vinden en te weten wat hun noden zijn. Dankzij deze technologie, waarmee alle hulporganisaties verbonden zijn, gaat de coördinatie van noodhulp een stuk efficiënter."
Meer samenwerking
Op het gebied van samenwerking tussen hulporganisaties valt er nog terrein te winnen, vindt Verboom. "In het verleden was er helaas veel competitie en concurrentie. Maar we realiseren ons steeds meer dat de noden in onze sector blijven groeien. We móeten dus meer samenwerken, en dat competitieve moet weg."
Ook is het belangrijk om de lokale bevolking bij het proces te betrekken. "De lokale mensen kunnen het beste hulp verlenen. En in veel gebieden is de veiligheidssituatie zo slecht, dat onze mensen daar niet kunnen komen", legt Verboom uit. "Dan werk je met lokale gemeenschapsorganisaties die daar ter plekke zijn. Vaak hebben ze al een smartphone en dan krijgen ze een training om gebruik te maken van de app, waarmee ze direct informatie kunnen uitwisselen. Het mooie is: je maakt de hulp heel lokaal. Daarmee bouw je de lokale capaciteit op."
Geld geven
Belangrijk is dat je de mensen niet afhankelijk maakt van hulp. "In plaats daarvan geef je ze de mogelijkheden om zelf hun toekomst te creëren", vertelt Verboom. "Dat doen we bijvoorbeeld door het geven van geld in plaats van dingen. Dat is misschien een omstreden idee, maar wat blijkt? Een vluchteling is heel goed in staat om geld te besteden."
Verboom vervolgt: "In ontwikkelingssettings, maar ook in noodhulpsettings, blijkt dat arme mensen juíst heel goed weten wat ze met dat geld moeten doen. Vluchtelingen zijn juíst heel erg toekomstgericht en verantwoordelijk." Wel zet de CEO er een kanttekening bij: "Het geld blijft natuurlijk wel beperkt en er wordt goed gemonitord waar het geld terecht komt. Want er zijn altijd uitzonderingen."
Mensen met capaciteiten
Ook pleit Verboom voor een andere mindset in de humanitaire sector: "Vluchtelingen zijn niet zomaar onschuldige slachtoffers die helemaal niks kunnen. Het zijn mensen met capaciteiten, met waardigheid en met een toekomstvisie." Volgens de CEO moet men daar gebruik van maken. "Die mensen moet je inschakelen, ook in de vluchtelingenkampen. Want als je ziet wat mensen daar allemaal opbouwen: dát moeten we steunen en dáár moeten we in investeren. In plaats van dat we vanuit het Westen met onze eigen ideeën komen binnenvallen."