Achtergrond
KRO-NCRV

'Door de OV-staking kan ik niet naar de crematie van mijn broer'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Door de OV-staking kan ik niet naar de crematie van mijn broer'

Mevrouw Bos uit Den Haag is helemaal klaar met de landelijke stakingen in het Openbaar Vervoer (OV). "Morgen heb ik de crematie van mijn eigen broer en door die staking kan ik er niet komen." Ze reageerde vanochtend op de stelling van Spraakmakers: 'De landelijke staking in het OV gaat te ver'.

Mevrouw Bos snapt dat staken een recht is, maar volgens haar geeft iedereen elkaar de schuld, en zijn de reizigers daar de dupe van. Ze heeft voor de crematie nog geen vervangend vervoer gevonden. "Kunt u dan geen Uber reserveren?", vraagt Elske Doets, directeur van Jan Doets America Tours, aan tafel bij Spraakmakers. "Als zij voor mij de taxi betaalt, vind ik het prima", zegt mevrouw Bos. "Ik heb er het geld niet voor." Inmiddels heeft Mevrouw Bos laten weten dat het via de familie is opgelost.

Landelijke stakingen

Vandaag is de landelijke staking in het streekvervoer begonnen. Ongeveer 80 procent van de chauffeurs staakt, omdat die aangesloten zijn bij de vakbonden FNV en CNV staken. Buschauffeurs die aangesloten zijn bij de CNV staken drie dagen en buschauffeurs die lid zijn van de FNV staken tot onbepaalde tijd. Ook regionale treinen kunnen uitvallen. In steden met een eigen vervoersbedrijf rijden de stadsbussen en trams wel, behalve in Utrecht.

Plaspauze moet veiliggesteld worden

Niet alleen mevrouw Bos reageert op de stakingen in het OV. Zo heeft hoofdredacteur van het Parool, Ronald Ockhuysen, alle begrip voor de buschauffeurs die staken. "De plaspauze moet veilig gesteld worden. Twee keer één kwartier pauze is echt te weinig om rust te nemen." Ook komt volgens Ockhuysen onze veiligheid in gevaar. "De wegen worden steeds drukker en voor onze veiligheid is het belangrijk dat de buschauffeur goed uitgerust is."

De plaspauze is een belangrijk punt geworden in de OV-stakingen. Vincent Wever van OV-Magazine hoorde laatst nog een anekdote van een buschauffeur over het plassen. Er was onder chauffeurs een campagne gestart voor een gezondere lifestyle, omdat meer dan de helft van de chauffeurs kampt met overwicht. Zo kregen de chauffeurs de tip twee liter water per dag te drinken. Het gevolg: meer en meer chauffeurs moesten plassen. "Dat was een ongewenst bijeffect."

De bus staat stil

Joost van Hoorn is buschauffeur in de regio Drenthe-Groningen. Zijn bus die normaal naar Leek rijdt, staat vandaag, morgen en overmorgen stil. "Ik staak vanwege de hoge werkdruk. Het is toch te gek voor woorden dat je constant tegen je eigen klok aan het rijden bent." Volgens Van Hoorn wordt er elk jaar op de rijtijd beknibbeld, waardoor de dienstregelingen steeds krapper worden. "Als ik vier uur achter elkaar aan het rijden ben, is een goede pauze wel fijn. Nu loop ik alleen maar vertraging op."

Waarom bieden de buschauffeurs, in plaats van te staken, geen gratis reizen aan de reizigers? "Dat hebben collega’s van mij in 2008 gedaan, en dat heeft ze uiteindelijk 1100 euro gekost", zegt Van Hoorn. De werkgevers stapten in 2008 namelijk naar de rechter. De rechter oordeelde dat het diefstal was, omdat de buschauffeurs voor derving van inkomsten zorgden door de reizigers gratis te laten reizen. "De werkgevers hadden de staking in rekening gebracht bij de chauffeurs."

Afspraken afzeggen

We kregen ook reactie van mevrouw Jongeling: "Ik moet vandaag naar het ziekenhuis voor een belangrijke afspraak. Ternauwernood heb ik iemand kunnen regelen die mij nu brengt. Hij heeft zelfs zijn afspraken ervoor afgezegd." Zij vraagt zich ook af hoe mensen die normaal met het openbaar vervoer reizen zaterdag naar Veteranendag komen. "Door al dit gedoe weet ik niet of ik mijn lidmaatschap bij de FNV wel aanhoud."

Wij onderhandelen al vanaf januari

Paula Verhoef van de vakbond FNV snapt de frustraties van de reizigers heel goed. "De FNV had liever ook anders gezien. We zijn al vanaf januari bezig met de onderhandelingen en het enige dat de werkgevers zeggen is dat ze meer tijd nodig hebben." De FNV zou graag vijf minuten meer [pauze, red.] willen voor de buschauffeurs, maar volgens Verhoef is dat met de werkgevers onbespreekbaar. "In diverse media is te lezen dat de werkgevers de chauffeurs iets tegemoet willen komen, maar ik snap die opmerking niet, ze zijn niet bereid om serieus op de onderhandelingen in te gaan."

Ster advertentie
Ster advertentie