appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: De Taalstaat
STER Advertentie

Nooit meer naar de huisarts? Graag - als het aan Google ligt

ANP
donderdag 11 augustus 2016 | BNN | VARA | VPRO |

Online een diagnose laten stellen wanneer je lichamelijke klachten hebt: maakt 'dokter Google' de huisarts straks overbodig?

Google introduceert 'Symptom Search'. Hiermee kun je straks online betrouwbare informatie opzoeken over je lichamelijke klachten.

Maar liefst 1% procent van al onze zoekopdrachten zijn medisch gerelateerd, zegt internetdeskundige Krijn Schuurman. Dat lijkt misschien weinig, maar als je bedenkt wat we allemaal aan Google vragen (wat niet?), is 1% toch vrij fors.

Als je hoofdpijn hebt aan één kant van je hoofd, dan kun je dat nu googelen - en dat gebeurt ook. Maar hoe betrouwbaar is die informatie? Je kunt terechtkomen in de krochten van het internet, op dubieuze fora wier betrouwbaarheid zeer, zeer discutabel is - en daarna in paniek tegen je huisarts uitroepen dat je 'misschien wel een hersentumor' hebt. Paniek!

Google neemt nu het heft in eigen hand, zegt Schuurman. "Je krijgt dan informatie over wat het zou kunnen zijn en wat je zou kunnen doen. Google zegt: deze informatie hebben wij verzameld van allerlei bronnen, en die hebben we ook weer laten testen door medici.'' Google, zegt Schuurman dan ook in onvervalst jargon, presenteert haar eigen 'content'.

Vrij betrouwbare content, zegt Schuurman, want Google werkt samen met MEOCLINIC en de Harvard Medical School. Dat zijn gerenommeerde Amerikaanse instituten. 

Verjaardagseffect

En dus is huisarts Arjo van den Berg uit Amsterdam wel benieuwd. Maar: "Ik denk wel dat we met argusogen moeten kijken. Google is een commercieel bedrijf; ik ben benieuwd wat hun winst hierbij is. Maar we moeten meegaan met vernieuwingen."

Van den Berg ziet het voordeel wel van gefilterde informatie. "Nu is het zo dat de mensen die googelen op de ergste dingen terechtkomen, en dat de ergste dingen het meest opvallen. Dat is ook wel het 'verjaardagseffect'. Dat ze op een verjaardag vertellen: 'Z’n huisarts zei dat er niks aan de hand was, en twee maanden later was-ie dood.'"

Wel vraagt Van den Berg zich af hoe gemakkelijk het is om online een diagnose te stellen. "Bij mij kunnen patiënten nu ook een e-consult aanvragen. Ik geef ze dan een klein beetje informatie maar heb dan nog wel tien aanvullende vragen te stellen voordat ik verder kom."

En vergeet niet, zegt Van den Berg, dat mensen online sneller geneigd zijn te klagen dan in real-ilfe. "Als iemand binnenkomt, dan kijk ik even en denk ik:  die is niet erg ziek. Dat is al heel anders dan dat iemand heeft opgeschreven: ik voel me hondsberoerd. Als die dan fit komt binnenlopen, ben ik al een stuk rustiger.''

Innovatiepower

De missie van Google, zegt Schuurman, is het ontsluiten van alle informatie die er wereldwijd is. Dat is nogal wat. Maar het is goed, zegt hij - in ogenschouw nemend dat er toch al en masse naar lichamelijke klachten gezocht wordt - dat Google dit dan naar een hoger plan wil tillen.

"We kunnen best wantrouwen wat Google doet,'' zegt Schuurman.  "Maar we moeten ons realiseren dat Google ongeloofelijke innovatiepower heeft.  Ze willen echt dingen doen waarvan wij nu nog denken: dat kan toch haast niet? Het is dus een uitdaging voor de medische sector als geheel.''

Wel is het zo, zegt Van den Berg, dat de Amerikaanse gezondheidszorg anders is dan de Nederlandse, waar de rol van de huisarts groter is. En huisartsen zijn vaak wat conservatief, zegt hij. Niet ten onrechte trouwens: ze lopen daardoor niet meteen achter de nieuwste medicijnen van de farmaceutische industrie aan, terwijl de oude nog prima werken.

Alvast gezocht: een concurrent

Hoezeer het systeem van Google zich ook nog moet bewijzen, een concurrent is al gewenst. "Want uiteindelijk zullen veel mensen liever de content van de huisarts of van het ziekenhuis gebruiken dan die van Google, maar die van Google is nu zo lekker bereikbaar,'' zegt Schuurman.

Die concurrent is er al, zegt Van den Berg: thuisarts.nl. "Daar kunnen mensen dingen nazoeken. Dat is objectieve informatie, op geen enkele manier gesponsord. Maar we kunnen mooi bij deze ontwikkelingen aansluiten. We zullen er als huisartsen wat tegenover moeten stellen.''

Het gesprek tussen Krijn Schuurman en Arjo van den Berg is hier terug te luisteren:


 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1