appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Tijs Turkenburg (19): Vroeger handel in FIFA-punten, nu oprichter van eerlijker bestelplatform

Henny Metz
zaterdag 20 februari 2021 | NTR | Hilversum Uit

Een restaurant bezoeken zit er in de lockdown niet in, dus dan is bestellen een goed alternatief. En dat gebeurd gretig door het hele land via de bekende grote bezorgers. In Apeldoorn is er een eerlijker plaatselijk initiatief, genaamd Chow, wat letterlijk 'lekker hapje' betekent. 

Hollandse Held: Tijs Turkenburg

Bedenker en oprichter Tijs Turkenburg is pas 19 jaar, met enkel zijn HAVO-diploma op zak wijdt hij zich geheel aan zijn eerlijker bestelplatform voor lokale restaurants. Tijs was begonnen met de studie Technische Bedrijfskunde, maar omdat de online lessen hem niet bevielen is hij voor nu gestopt. Zeven dagen per week is hij druk met het benaderen van ondernemers, wat vindt hij 'persoonlijk contact' is zeer belangrijk. Tijs is altijd al ondernemend geweest. Zo had hij op de middelbare school al een handeltje in FIFA-punten. Tijs: "Ik wilde niet bij de Albert Heijn werken". Zijn doel? Een studie volgen aan Nyenrode Business Universiteit en met Chow de grootste worden in Nederland. 

Ik wilde niet bij de Albert Heijn werken

Tijs Turkenburg

Wat het bijzondere is aan Chow? Tijs: "Ondernemers betalen 6,5% commissie en dat is de helft minder dan bij de grote platforms zoals Thuisbezorgd en Uber Eats." Daarnaast gaat per bestelling via Chow ook nog eens een deel naar de voedselbank.

"Eten bestellen is wel een luxe. Als mensen bij ons bestellen, geloven ze in ons concept, dus dat is het perfecte moment om de voedselbank aan te prijzen." Inmiddels is de eerste cheque uitgereikt en dankzij Chow kan de voedselbank rekenen op structurele donaties. De voedselbank reageert positief en dat motiveert Tijs. "Met dit concept zoveel mogelijk mensen helpen is mijn doel."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1