appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

De Onzichtbare Hand: hoe promoot je jezelf (zonder jeuk)?

Milou Brand in de etalage
woensdag 12 juni 2019 | AVROTROS | Redactie dr Kelder en Co Twitter

Als je meer uit je carrière wilt halen is het belangrijk om jezelf goed in de etalage te zetten. Je wilt natuurlijk niet opscheppen, maar ook niet dat je talenten onopgemerkt blijven. In podcast De Onzichtbare Hand leert Milou Brand hoe je jezelf verkoopt, zonder irritant te worden. 

Aflevering #6: Hoe promoot je jezelf (zonder jeuk)?

Wie weleens door LinkedIn scrollt komt ze ongetwijfeld tegen: mensen die zeer getalenteerd zijn in het tentoonspreiden van hun talenten. De kans bestaat ook dat je je daar weleens aan geërgerd hebt. 

Toch is het wel belangrijker dan bijvoorbeeld dertig jaar geleden. Journalist Suzanne Streefland: "de banenmarkt is vluchtiger. We hebben minder vaste contracten en meer flexibel werk. Het aantal flexbanen is voor het eerst in tien jaar wel weer iets gedaald, blijkt uit cijfers van het CBS, en het aantal mensen met een vast contract juist iets gestegen. Maar alsnog is het belangrijk dat je als potentiële werknemer opvalt tussen de duizenden anderen."

De Onzichtbare Hand

De Onzichtbare Hand is een economie-podcast van het radioprogramma dr Kelder en Co. Presentator Milou Brand bespreekt economische trucs en troeven voor een rijk leven. Voor iedereen die zich wil inwijden in de geheimen van de economische wereld, zonder ingewikkeld gewauwel. Met Jort Kelder, journalist Suzanne Streefland en gasten. In deze aflevering is Jigal Schrijver van Het Agentschap te gast.

Door jezelf goed te presenteren, online maar ook in het echt, laat je mensen zien wat je kunt, waarin je geïnteresseerd bent en wat je belangrijk vindt. Dat kan je echt verder helpen op de werkvloer. In De Onzichtbare Hand legt Jigal Schrijver, die het boekje Nice to meet me schreef, hoe je dat doet.

Je eigen naam als URL

Als mensen meer over iemand willen weten dan gaan ze dat opzoeken via het internet. Daarom moet je het wereldwijde web gebruiken om jezelf goed neer te zetten. Je bepaalt zelf wat mensen van je vinden als ze jouw naam googelen.

Schrijver begeleidt artiesten bij het ontwikkelen van hun carrière en heeft een tip: "Je kan gewoon je eigen naam als URL vastleggen. Google indexeert constant alle pagina’s dus als je jouw eigen naam als URL vastlegt komt die automatisch hoger. Op het moment dat jouw eigen naam als eerste staat dan klikken mensen daarop en kijken ze naar die informatie. Mensen zijn namelijk ook lui en ze bekijken alleen de eerste drie hits."

Gebruik je uiterlijke kenmerken 

Voor Jort Kelder zijn het krijtstreepje en de bretels belangrijk: "ik studeerde nog en ik vond het wel een aardige look, want ik had een hekel aan riemen. En nu ben ik die kerel met die bretels."

Volgens Schrijver kun je uiterlijke kenmerken gebruiken voor jouw imago: "ik ben zelf klein en heb een bril, dus werd er vaak gerefereerd met 'dat kleine mannetje met die bril'. Ik heb dat omgezet in een motto: 'Life is short. So am I'. Je uiterlijk helpt wel als onderscheidend vermogen, maar je moet natuurlijk ook gewoon goed zijn in je werk."

Slim verpakken met cijfers en feiten 

Niemand (uitzonderingen daargelaten) komt graag arrogant over. Maar als je weet dat je ergens heel goed in bent dan kun je dat slim vertellen met cijfers en feiten. Journalist Suzanne Streefland: "je wilt natuurlijk niet letterlijk zeggen dat je de beste bent, maar door de feiten en cijfers die je aandraagt komt dat toch naar voren. Ik las in NRC over een verkoper die een nieuwe baan wilde. Hij was heel goed in zijn vorige baan en verpakte dat door zijn target te noemen en dat hij dat altijd haalde, terwijl dat heel moeilijk was. Zijn twintig collega’s haalden dat target namelijk nooit."

"Door zo’n onderbouwing nemen mensen dus aan dat hij wel echt de beste was in zijn werk", zegt Streefland. Zo geef je een holle frase als 'ik ben er heel goed in' inhoud en kom je geloofwaardiger over.

Correctie melden

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1