appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-airplay plyr-captions-off plyr-captions-on plyr-download plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-logo-vimeo plyr-logo-youtube plyr-muted plyr-pause plyr-pip plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-settings plyr-volume
STER Advertentie

'Groot deel verkeersborden kan worden weggehaald'

ANP
maandag 3 december 2018 | NOS | Redactie

Veel verkeersborden zijn overbodig en veroorzaken soms zelfs onveilige situaties. Dat zeggen drie verkeersorganisaties. Zo'n 600.000 van de in totaal drie miljoen borden in Nederland zouden weggehaald kunnen worden.

'Groot deel verkeersborden kan worden weggehaald'

De vele verkeersborden leiden tot verwarring bij weggebruikers, stellen Veilig Verkeer Nederland (VVN), kennisplatform CROW en de HR Groep, die verantwoordelijk is voor de registratie van verkeersborden. Vaak worden waarschuwingen te vaak herhaald.

"En als de weg van inrichting verandert blijven de borden vaak staan", reageert John Boender van kennisplatform CROW in het NOS Radio 1 Journaal. "Het klinkt logisch dat die dan weggehaald moeten worden, maar dit gebeurt toch regelmatig."

Afleiding

"En als er langs de weg vier verkeersborden staan waarvan er twee overbodig zijn kan het zijn dat je het belangrijke bord mist", zegt Boender. "Dat leidt af van wat je zou moeten doen als weggebruiker; op het verkeer letten. De verkeersorganisaties vinden dat wegbeheerders als Rijkswaterstaat, gemeenten en provincies alle wegen moeten analyseren en overbodige borden moeten laten weghalen.

Correctie melden

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1