appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

Is de telefoon doodsoorzaak nummer 1 in het verkeer?

ANP
dinsdag 28 augustus 2018 | AVROTROS | Redactie EenVandaag Twitter

Veel weggebruikers pakken soms toch hun telefoon erbij in het verkeer, ondanks dat we weten dat dat erg gevaarlijk is. De woordvoerder va verzekeraar All Secur deed er een opvallende uitspraak over. "In Amerika is de telefoon inmiddels zelfs de belangrijkste oorzaak voor dodelijke verkeersongelukken." Dat zei hij in de nieuwe radioshow van dj Gerard Ekdom. Is het inderdaad waar?

Ron Adams zelf zegt in een reactie dat ‘uit verschillende onderzoeken en bronnen’ blijkt dat de smartphone oorzaak nummer een is voor dodelijke verkeersongelukken in Amerika. Welke onderzoeken of bronnen dat zijn, wordt niet nader verklaart. Wel legt hij uit dat het ook gedeeltelijk aan onze nieuwe, veiligere auto’s ligt, met al hun signaleringsdevices. "De automobilist wordt onveiliger en laat zich steeds gemakkelijker afleiden", aldus Adams.

Feit of Fictie: Is de telefoon doodsoorzaak nummer 1 in het verkeer?

Geen cijfers

Verder speurwerk maakt duidelijk dat er eigenlijk heel weinig cijfers bestaan over de oorzaken van dodelijke verkeersongelukken, zowel in Amerika als in Nederland. Gedragsonderzoeker Agnieszka Stelling van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) legt uit dat in beide landen die oorzaken niet worden geregistreerd, ook omdat het vaak onmogelijk is slechts één oorzaak te isoleren. "De politie in Nederland registreert niet automatisch of bestuurders bezig waren met hun smartphone. Mensen zullen het zelf niet altijd willen toegeven, want het is tenslotte verboden."

Telefoon gevaarlijker dan eten

Uit onderzoek van de SWOV bleek wel dat 65 procent van de automobilisten weleens zijn telefoon gebruikt tijdens het autorijden. Tegelijkertijd geeft 76 procent van de automobilisten aan het gebruik van de telefoon tijdens het rijden gevaarlijk te vinden. Met het besef zit het dus wel goed. Bij de stichting is er geen twijfel over of het gebruik van de telefoon tijdens het rijden gevaarlijk is, zegt Agnieszka Stelling. "Afleiding door de telefoon verhoogt de kans op een ongeluk met een factor van maar liefst 3,6. Ter vergelijking, het praten met een passagier verhoogt het risico met 1,4 en eten tijdens het rijden maakt de kans op een ongeluk 1,8 keer groter."

Of de telefoon nu echt de hoofdoorzaak van dodelijke verkeersongelukken in Amerika, danwel Nederland is, valt niet hard te maken. Maar dat de telefoon een bron van gevaar vormt in het verkeer, daar bestaat geen twijfel meer over.

Ergernis

De telefoon is in elk geval wél een grote bron van ergernis in het verkeer. Uit onderzoek van verzekeraar All Secur ergeren weggebruikers zich het meest aan automobilisten die hun telefoon gebruiken tijdens het rijden. Op de tweede plek komt bumperkleven met 46 procent, ruim boven de linksrijders met 26 procent.

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1