appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
STER Advertentie

Moeder hoogbegaafd kind: 'Hij liep uit frustratie midden in de les tegen muren op'

Bron: Kirsten Lamberts
donderdag 14 juni 2018 | KRO-NCRV | Iris Verhoeven Twitter

"Als hij thuis kwam, was hij vaak erg boos. Hij is zelfs één keer van boosheid van het balkon gesprongen. Dat is gelukkig goed afgelopen", zegt Kirsten Lamberts. Zij is de moeder van Thomas (12 jaar) die hoogbegaafd is. In de uitzending van Spraakmakers gisteren vertelde Anne Rohn, hoofdonderzoeker van het project 'De Meester de Baas', dat leraren vaak over te weinig kennis beschikken over hoogbegaafdheid.


Toen Thomas een jaar of drie was, begon Kirsten te merken dat Thomas anders was dan andere kinderen. "Samen met zijn vader ging hij uitrekenen hoeveel winst een vliegtuigmaatschappij had als alle plaatsen in een vliegtuig bezet waren. Hij was uitzonderlijk goed met cijfertjes." Daarnaast wist Thomas alles over dino’s en het sterrenstelsel.

In groep 3 ging Thomas raar gedrag vertonen op school. Hij ging op de grond liggen en liep midden in de lessen tegen muren op. "Dat was absoluut niet fijn. Hij was gefrustreerd, omdat hij zijn ei niet kwijt kon."

Test hem op hoogbegaafdheid

De school gaf aan dat Kirsten haar zoon moest testen op hoogbegaafdheid. "Ik heb het eerst heel erg op de rem gezet, omdat ik in het ziekenhuis veel ervaringen had met ouders die hun kinderen hoogbegaafd vonden." Kirsten is klinisch psycholoog in het Martini ziekenhuis.

Uiteindelijk werd Thomas toch getest en bleek een IQ hoger dan 135 hebben. Een gemiddeld mens heeft een IQ tussen 90 en 110. "We hadden geluk dat zijn basisschool een aparte afdeling hadden voor hoogbegaafden." Thomas vond het in begin wel moeilijk dat hij zijn vriendjes in de klas moest achterlaten. "Gelukkig had ik snel nieuwe vriendjes en had ik eindelijk uitdaging", zegt Thomas

'Hij was rustig'

Kirsten merkte gelijk verschil. "Het was tegen al onze verwachtingen in. Hij was super rustig en kwam weer vrolijk thuis." Vanaf toen Thomas in groep zes zat kon Kirsten geen antwoorden meer geven op zijn vragen. "Ik wist het echt niet meer en gaf hem de opdracht om op het internet te zoeken." Trots is Kirsten absoluut, maar af en toe mag de hoogbegaafdheid wel uit, omdat Thomas niet zomaar tevreden is met een antwoord. "Hij wil weten waarom het zo is en daar horen goede argumenten bij."

Nu gaat het heel goed met Thomas. "Ik vind het best wel leuk om hoogbegaafd te zijn, blijkbaar ben ik best wel slim." Na de zomer gaat hij naar het gymnasium.

Beide dochters zijn ook hoogbegaafd

Naast Thomas heeft Kirsten nog twee dochters: Marieke (9 jaar) en Hanna (6 jaar). "Bij Marieke hadden we niet gelijk het gevoel dat ze ook hoogbegaafd was. Ze was heel lief en een sociaal meisje." Wat wel opviel was dat Marieke al in de kleuterklas kon lezen. Marieke is ook getest en blijkt ook hoogbegaafd te zijn. Ze zit nu op dezelfde afdeling als haar grote broer.

De jongste, Hanna, zit in groep 2. "Ze leest en rekent al als een tierelier. De juf van haar is bang dat ze gaat vastlopen in groep 3, maar dat wachten we maar af."

Drie hoogbegaafden kinderen is niet niets, maar Kirsten heeft het niet als naar ondervonden. "Behalve dat ik de vragen van mijn kinderen vaak niet meer kan beantwoorden ben ik heel blij met de hulp die we kregen vanuit school." De school van de kinderen signaleerde de hoogbegaafdheid snel en kan er goed op inspelen doordat ze een speciale afdelingen hebben voor hoogbegaafden. "Ik heb ook genoeg vriendjes van Thomas gezien die heel erg vastliepen."

Wat Kirsten ook heel erg geholpen heeft, is de uitdagingen vinden aan de creatieve kant. "Het cognitieve zit wel goed bij die kinderen. Ze kunnen nog veel leren op het creatieve vak."

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1