appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Zo kunnen games als Call of Duty nuttig zijn in het onderwijs

Wikimedia Commons
dinsdag 2 maart 2021 | VPRO | OVT Twitter

Games als Call of Duty zijn extreem populair onder jongeren en zouden bruikbaar kunnen zijn in het onderwijs, stelt historicus Pieter van den Heede in zijn promotieonderzoek. ''Via de ervaring in games kan je met leerlingen een gesprek voeren over oorlog'', zegt Van den Heede in OVT.  

Meteen luisteren: Gamen als geschiedenisles

Tweede Wereldoorlog in games

De Tweede Wereldoorlog is niet alleen een inspiratiebron voor veel speelfilms en romans, maar ook voor games. Hoe kunnen games bruikbaar zijn in het onderwijs? De Belgische historicus Pieter van den Heede onderzocht het uitgebreid in zijn proefschrift Omgaan met de Tweede Wereldoorlog via gaming.  

Zelf is Pieter van den Heede een groot liefhebber van verhalende games. Voor zijn promotieonderzoek heeft hij ook nadrukkelijk met gamers gepraat. Zijn grote conclusie is dat games over bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog handig ingezet kunnen worden in geschiedenislessen. Het zit 'm vooral in de ervaringscomponent die van toegevoegde waarde kan zijn in het onderwijs, legt de historicus uit.

Ervaring gamers

Gamers ervaren in oorlogspel Call of Duty hoe het was om soldaat te zijn op D-day, vervolgt Pieter van den Heede. ''In zo'n game wordt je makkelijk doodgeschoten. Van gamers heb ik gehoord dat ze de kwetsbaarheid van een soldaat beter hebben leren begrijpen.'' Dat kan leerlingen iets vertellen over de angst voor gevaar, vindt de historicus. ''Angst is een vrij universeel gegeven. Als je dat historisch gaat kaderen dan zeg je niet per se iets over de belevingswereld van soldaten, maar over kwetsbaarheid en gevaar in het algemeen.''

Ondanks dat games een eenzijdig beeld vertonen van de geschiedenis, ziet Van den Heede er veel kansen in voor het onderwijs. ''Je zou leerlingen in de klas eerst laten gamen en vervolgens dat kunnen gebruiken als vertrekpunt voor het gesprek met leerlingen. Dan kan je ze confronteren met de historische bronnen en laten zien wat er werkelijk is gebeurd. Over D-day kan je bijvoorbeeld dagboekfragmenten van soldaten laten zien, die ze destijds zelf hebben geschreven. Dan heb je de game handig gebruikt voor het gesprek.'' 

Niets missen van OVT?

Hou dan de website van OVT in de gaten, abonneer je op de podcast, of volg het programma via Facebook en Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1