appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Mohammed: de profeet die maar geen geschiedenis wil worden

Uitgeverij Omniboek
zondag 8 november 2020 | VPRO | Redactie OVT Twitter

Al meer dan 100.000 mensen ondertekenden de petitie tegen het beledigen van de profeet Mohammed. Spotprenten zouden aanleiding zijn geweest voor een reeks aanslagen in Nice en Wenen, en het bedreigen van een docent in Nederland. En dat terwijl deze figuur al meer dan 1500 jaar dood is.

De biografie Mohammed. Van profeet tot legerleider beschrijft het leven van deze man en plaatst hem in zijn tijd. De auteur Marcel Hulspas vertelt in OVT waarom het afbeelden van de islamitische profeet nog altijd zo gevoelig ligt:

Marcel Hulspas licht zijn biografie toe in OVT

De volmaakte mens

In de islam bestaat het beeld van Mohammed als de volmaakte mens: elke moslim zou moeten leven als Mohammed. Hij kan ook niet anders dan perfect zijn, zegt Hulspas: "Je kunt alleen een pefecte openbaring brengen als de bemiddelaar ook perfect is en nooit een fout maakt. Anders zou er een fout in de Koran kunnen staan: dat is ondenkbaar."

Zelf gelooft Hulspas niet in de perfecte mens. De Koran zegt duidelijk dat Mohammed een mens is die als boodschapper gezonden is door God. Naar zijn onfeilbaarheid ging Hulspas op zoek. Daarvoor beschrijft hij het leven van de profeet zoals dat uit verschillende bronnen naar voren komt.

Oemma

Mohammed begon met zijn prediking in Mekka. In opdracht van God probeerde hij daar de Mekkanen van afgoderij af te brengen. Zijn missie was echter zonder succes: na een mislukking vertrok hij naar Medina. Daar laat hij volgens Hulspas zijn vasthoudendheid en genialiteit blijken, door het stichten van een oemma. "Alle strijders die hem gevolgd waren, maakte hij tot een oemma: een religieuze gemeenschap die alle stammen overstijgt. Voor de Arabische wereld was dat een revolutionaire ontwikkeling."

Deze oemma maakte Mohammed bijzonder machtig in Arabië, omdat deze een hogere bescherming bood. "Als je een lid van de oemma aanviel, had je de hele oemma aangevallen", legt Hulspas uit. Mohammed slaagde er zo toch in om Mekka binnen te trekken en korte metten te maken met de afgoden.

Spotdichten

Tegenstanders vreesden zijn harde aanpak. "Als je een spotdicht over Mohammed uitbracht, was je soms je leven niet zeker. Hij was in staat om iemand op je af te sturen om je af te maken", vertelt Hulspas. Hij ging hierin verder dan de meeste van zijn tijdgenoten.

Nog altijd wekken cartoons van de profeet heftige reacties op. We mogen volgens Hulspas dan ook best meer rekening houden met de status van deze figuur binnen de islam. Belangrijker dan wetgeving vindt hij de moraal. We hoeven gelovigen niet te provoceren, bepleit hij:

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Provoceren is niet nodig, stelt Marcel Hulspas in OVT

Niets missen van OVT?

Hou dan de website van OVT in de gaten, abonneer je op de podcast, of volg het programma via Facebook en Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1