appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

De Puch blijft 'net als vroegâh' in Den Haag

Nat. Archief
woensdag 7 oktober 2020 | VPRO | OVT Twitter

Het wordt gezien als hét icoon van de Haagse jeugdcultuur uit de jaren '60: de Puch. De afgelopen jaren woedde er een hevige politieke strijd over de brommer, omdat die extreem vervuilend is. Vorige week werd bekend dat de Puch mag blijven brommen in de hofstad. Wat maakt de Puch zo speciaal voor de Hagenezen? 

Liefhebber Esther Langendam vertelt in OVTover De Puch

De Puch is een Oostenrijkse tweetaktbrommertje, een echte oldtimer. In jaren '60 werd de Puch gekoesterd als het icoon van de Haagse jeugdcultuur. In O o Den Haag bezong Harrie Jekkers het typische Haagse geluksgevoel zelfs als 'op m'n Puch een wijffie halen en daarna dansûh in de Marathon'.

In steden als Amsterdam en Utrecht is de Puch niet meer welkom. "Maar dankzij een speciale ontheffing mag de Puch onder bepaalde voorwaarden blijven rijden in Den Haag", vertelt Esther Langendam.

Compromis

Wat mag er nou precies wel en niet? "De Puchjes die ouder zijn dan 30 jaar voor 2010, hebben een ontheffing gekregen. Dat betekent dat je 40 dagdelen per jaar mag rijden. Wel op een wat milieuvriendelijkere brandstof."

"Als je brommertje niet ouder is dan 30 jaar dan moet je 'm inleveren. In ruil daarvoor krijg je een tegoedbon. Die kan je inwisselen bij een lokale handelaar voor een elektrische fiets, een ov-kaart of een elektrische scooter." Dat lijkt een compromis waar niet iedereen in Den Haag blij mee is.

"De Hagenezen, die geen brommertje meer hebben, zitten met de handen in het haar. Mensen met een kleinere portemonnee zijn de dupe. Die zitten inmiddels zonder vervoer. Gelukkig hoef ik de mijne niet in te leveren, omdat die ouder is dan 30 jaar."

Typisch Haags

Wat maakt de Puch zo Haags? "De Puch werd in de jaren '60 geïmporteerd door een Rotterdamse handelsmaatschappij. In het begin had de Puch een kakkineus imago, door reclame waarin die werd gelinkt aan rijke jongelui en jazzliefhebbers. Op een gegeven moment kwam er een reclamebureau met een hippere uitstraling voor de Puch. De verkoop ging lopen. Er werd door talloze groepen gereden in Den Haag."

En zo werd de Puch steeds populairder onder Haagse jongeren. "In Den Haag waren er eind jaren '60 rivaliserende jeugdbendes." Het was De Plu (bekend van vliegeniersjacks en indorock) tegen de Kikkers (scholieren in donkergroene parka’s en Puch-brommers). "We hadden het geluk dat Haagse bandjes bekend werden via de radio. Den Haag kreeg de naam beat-stad nummer 1. Als je dus van Haagse bandjes hield dan was je een Kikker en reed je op een Puchje. En zo reed je met je hoge stuur naar de Marathon met je wijffie achterop. Ik was ook zo’n wijffie achterop."

Niets missen van OVT?

Hou dan de website van OVT in de gaten, of volg het programma via Facebook en Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1