Naar homepage
Fragment

Het Mediaforum met Bert Huisjes en Elske Schouten

  1. Fragmentenchevron right
  2. Het Mediaforum met Bert Huisjes en Elske Schouten

Aan tafel zitten Bert Huisjes, Elske Schouten en Spraakmaker Stijn Fens.

Het mediamoment van Schouten gaat over de nieuwe strategie van het lingeriemerk Victoria Secret. De lingerieketen is vooral bekend van de modeshows met bekende fotomodellen, maar gaat het nu over een andere boeg gooien. Waarom deze verandering?

Huisjes’ oog viel op het bericht dat de gemeente Bodegraven-Reeuwijk heeft drie mannen die complottheorieën over satanistische pedonetwerken verspreiden voor de rechter gedaagd. De gemeente eist dat de mannen stoppen met het verspreiden van ongefundeerde verhalen. Waarom wil Huisjes hier bij stilstaan? Wat is de rol van de media?

Het ministerie van Algemene Zaken heeft gisteren voor het eerst sms’jes van demissionair premier Mark Rutte openbaar gemaakt na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur. De sms’jes werden opgevraagd door de Volkskrant. Opvallend was de vraag om een artikel ‘buiten het RIVM om te laten valideren’. Waarom het RIVM bij de beoordeling van het artikel gepasseerd moest worden, is niet duidelijk. In een brief aan de Tweede Kamer heeft Rutte gisteren laten weten dat hij verder geen inhoudelijk commentaar wil geven op zijn sms’jes. Leveren de sms-berichten nieuwe inzichten op? Of bevestigen ze vooral het beeld van Rutte dat we al kennen? Is er iets veranderd in de mentaliteit van het WOB’en? Bert Huisjes: “Openbaarheid moet ook kwalitatieve openbaarheid zijn: je moet weten wat de context is”.

Er lijken weer een aantal maatregelen rondom corona te worden versoepeld, we horen het vanavond definitief in de zoveelste persconferentie. Dit heeft ook invloed op het medialandschap. Want hierdoor zullen Nederlandse radio- en televisieprogramma's weer meer publiek gaan toelaten. Hoe gaan ze dit bij Op1 doen? Kan een late night talkshow ook prima zonder publiek?

We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Lennart van Dijk.