Naar homepage
Fragment

Elektrisch rijden is de toekomst, maar gemeenten moeten flink aan de bak

  1. Fragmentenchevron right
  2. Elektrisch rijden is de toekomst, maar gemeenten moeten flink aan de bak

Elektrisch rijden is de toekomst, maar gemeenten moeten flink aan de bak

Het is een grote ergernis van bestuurders van elektrische auto's, je bent op zoek naar een laadpaal, maar eenmaal aangekomen blijkt de plek bezet, misschien zelfs wel door een auto die helemaal niet elektrisch is. En niemand die er in de gemeente iets van zegt want er is geen handhavingsbeleid.

Elektrisch rijden is de toekomst, maar gemeenten moeten zich beter voorbereiden op de explosieve groei van het aantal elektrische auto’s. Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging van Elektrische Rijders (VER) en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) onder 170 van de 380 gemeenten

6 maanden wachten op een laadpaal

Van de ondervraagde gemeenten heeft slechts een derde een beleid als het gaat om elektrisch vervoer. Daarbij gaat het naast het handhavingsbeleid ook om het plaatsen van publieke laadpalen. De gemiddelde wachttijd hiervoor is maar liefst 6 maanden.

Volgens Maarten van Biezen, bestuurslid van de Vereniging van Elektrische Rijders, is het duidelijk dat er een energietransitie plaatsvindt en daar moeten de gemeenten zich volgens hem meer mee bezig houden. "Het zijn niet alleen elektrische auto's, ook alle huizen gaan van het gas en alle bussen en taxi's moeten in 2025 elektrisch zijn."

Voorkomen dat de wijken op zwart gaan

De VNG laat in een reactie weten dat ze erkennen dat er veel elektrische auto's rondrijden (ongeveer 120.000) "maar laten we niet vergeten dat het aandeel nu nog marginaal is, als je bedenkt dat er meer dan 8 miljoen auto's rondrijden in Nederland." Daarnaast vinden ze dat er zeker beleid moet komen, maar dan niet alleen voor palen. "Elektrisch vervoer hangt samen met de gehele energietransitie. De auto's vreten stroom en we moeten voorkomen dat wijken op zwart gaan."