Naar homepage
Fragment

Het Mediaforum met Gert-Jaap Hoekman en Frénk van der Linden

  1. Fragmentenchevron right
  2. Het Mediaforum met Gert-Jaap Hoekman en Frénk van der Linden

Aan tafel zitten Gert-Jaap Hoekman, Frénk van der Linden en
Spraakmaker

Van der Lindens mediamoment
gaat over een nieuwe functie die Twitter aan het testen is. Wat houdt die in en
zitten we erop te wachten? Hij heeft het over het paradox van
waarschuwingslampen. Verwacht hij dat deze nieuwe functie doeltreffend is? En
hoe heeft Nu.nl hier verslag van gedaan?

Het
mediamoment van Hoekman gaat over de Britse band Bad Nerves, die wil touren
door Europa maar gék wordt van de Brexitregels. Ze stonden gisteren nog in
Paradiso, maar een echte tour wordt lastig. Waar lopen zij tegen aan? Waarom is
hier weinig aandacht voor in de berichtgeving? Linden: “Het is hartstikke
groot en een belangrijke ontwikkeling, maar er waren een paar dingen die elkaar
verdrongen afgelopen jaar”

Verder hebben we het over een
rapport van het AD over de kinderopvangtoeslag. Rechters zijn uiterst kritisch
op de manier waarop ze zijn omgegaan met ouders die in de problemen kwamen door
dat kinderopvangtoeslag. Dat staat in een rapport dat het AD - een week voor de
officiële verschijningsdatum - in handen heeft. NU.nl heeft een
bericht gepubliceerd waarin de publicatie van het AD wordt
geciteerd. Waarom is daartoe besloten? Is het niet zelf in handen hebben
van het rapport normaal gesproken geen reden om niet tot publicatie
over te gaan? Waarom lekken zulke documenten vaker uit? Wie heeft het gelekt en
vooral waarom zou je dat doen? 

De Raad voor de Rechtspraak zegt tegen het AD dat het rapport eind volgende week
officieel verschijnt en wil tot die tijd niet inhoudelijk reageren. Is het dan
moeilijk als journalisten hierover te berichten? Vaak wordt direct gewezen naar
de toeslagenaffaire als vergelijking dat er misstanden zijn. Kan die
vergelijking getrokken worden en is het goed dat dat veel gebeurt? Linden: “Je holt zo’n affaire helemaal
uit”



En
Google gaat geen advertenties meer plaatsen bij websites waar desinformatie
over het klimaat getoond wordt. Het nieuwe beleid geldt zowel voor de
zoekmachine als voor videoplatform YouTube, zo meldt het bedrijf. Het platform
hoopt zo te voorkomen dat mensen geld verdienen met content die "de
oorzaken van klimaatverandering verkeerd weergeeft”. Hoekman:
“Ik vind het wat laat, dat zij dit doen”. Is dit alsnog een hoopvolle ontwikkeling? Is er een
duidelijke grens wat wel en niet fake news is? Hoe kijken onze Mediaforumleden
hiernaar? Hoekman: “Het stemt me hoopvol dat een platform zijn
verantwoordelijkheid neemt”