Naar homepage
Fragment

Het Mediaforum met Tijs van den Brink en Arno Kantelberg

  1. Fragmentenchevron right
  2. Het Mediaforum met Tijs van den Brink en Arno Kantelberg

Aan tafel zitten Tijs van den Brink, Arno Kantelberg en Spraakmaker Albert Verlinde.

Het mediamoment van Kantelberg gaat over Ajax. De club is in de race voor de Dutch Creativity Awards, een prestigieuze marketingprijs. Het feit dat voetbalclubs zo dominant zijn in hun media-uitingen, is dat nog iets waar traditionele media last van hebben? Dat de eigen kanalen belangrijker dan de journalistiek?

Er gebeurt meer in de voetbalwereld. PSV-trainer Roger Schmidt ligt momenteel onder vuur. We luisteren een fragment van de trainer die reageert op kritiek. Is het slim om op die manier te reageren? Het kan goed uitpakken, zoals bijvoorbeeld bij Van Gaal, die wel vaker de strijd aangaat met de media.

Het mediamoment van Van den Brink gaat over pagina 2-3 van de Telegraaf van vandaag. Een selectie van D66-kopstukken en woordvoerders stond op de foto. Wat viel hem op aan die pagina’s? Hoe gaat het spinnen in Den Haag in zijn werk? Van den Brink: “Het is best een schimmige gebied, die hele spinwereld”. Wat is het belang van die ‘fluisteraars’?

Rusland dreigt YouTube, dat onderdeel is van Google, te blokkeren nadat de videodienst dinsdag twee kanalen van het Russische staatsmedium Russia Today had verwijderd omdat het misinformatie over het coronavirus zou verspreiden. Het nieuws kwam op dezelfde dag dat YouTube bekend maakte dat het voortaan alle video's gaat verwijderen waarin desinformatie over vaccins wordt verspreid... Russia Today wordt ook gezien als propagandakanaal van het Kremlin. Dus is het logisch dat YouTube geen verlengstuk wil zijn van Poetin en consorten? Forum voor Democratie vindt dat YouTube zich schuldig heeft gemaakt aan 'een ontoelaatbare inmenging in de uitingsvrijheid'. Hebben ze ergens een punt?

Tot slot: de nieuwe James Bond draait vanaf vandaag in de bioscoop. De krantenpagina's staan er vol mee en ook op radio en tv is 007 alomtegenwoordig. Zagen we deze mediahype aankomen?