Klimaatakkoord naar minister, plannen industrie en verkeer vallen tegen
- Fragmenten
- Klimaatakkoord naar minister, plannen industrie en verkeer vallen tegen
Maanden van onderhandelen over het Klimaatakkoord hebben op verschillende gebieden weinig opgeleverd. Opvallend is dat net als bij de industrie ook de plannen voor verkeer en vervoer nog weinig concreet worden. Landbouw weet de doelstellingen wel te halen, maar schuift pijnlijke maatregelen voor zich uit.
Dat blijkt uit de hoofdlijnen van het akkoord, waarvan de NOS de belangrijkste teksten heeft ingezien. Afgelopen tijd is door bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties op verschillend deelgebieden ('tafels') onderhandeld en komende dinsdag worden de resultaten aan minister Wiebes van Economische Zaken gepresenteerd.
Huizen en gebouwen
De plannen voor de verduurzaming van huizen en gebouwen zijn het meest concreet. Volgens Diederik Samsom, die de gesprekken leidt over de 'Gebouwde Omgeving', staan we "aan de vooravond van een grote verbouwing", waarbij duurzame energie en goede isolatie centraal staan.
De belasting op gas zal stapsgewijs omhoog moeten vanaf 2020. Die wordt gecompenseerd door een verlaging van de elektriciteitsbelasting en een verhoging van de energieteruggave. In 2021 moeten jaarlijks 50.000 huizen verduurzaamd worden. Ruim voor 2030 moet dat aantal opgeschroefd zijn naar 200.000 per jaar. In 2021 moet iedereen horen of en wanneer zijn wijk van het gas af gaat en wat de alternatieve bron voor verwarming wordt.
Particuliere eigenaren moeten over de streep getrokken worden om hun huis te verduurzamen met een gebouwgebonden financiering. Die lening is dan gekoppeld aan het huis in plaats van aan de eigenaar, hiervoor is een wijziging van het Burgerlijk Wetboek nodig. De kosten van de lening mogen niet hoger worden dan wat de verlaging van de energierekening oplevert. Banken zijn "onder de juiste randvoorwaarden bereid mee te werken aan zo'n gebouwgebonden lening met lange looptijd, lage lente en dus lage maandlasten".
Het Klimaatakkoord kiest vooralsnog voor verleiden, maar sluit dwang op termijn niet uit: "Mocht het onvoldoende effect sorteren dan kan de norm vanaf 2030 een verplichtender karakter krijgen."
Rob Koster vertelt wat nog meer in het akkoord staat
Video niet beschikbaar