'Geitenvlees moet in schappen supermarkt komen'
- Fragmenten
- 'Geitenvlees moet in schappen supermarkt komen'
Meer dan dertig biologische geitenboeren hebben de handen ineen geslagen om geitenvlees beter op de kaart te krijgen in Nederland, via hun coöperatie Bio Goat Meat. Op die manier moeten de bokjes, waar nu een overschot aan is, een beter leven krijgen.
"Nu zijn er wel een paar initiatieven van individuele boeren die geitenvlees verkopen, maar het komt nog niet echt van de grond", zegt woordvoerder Marieke Louwes. Daar moet de coöperatie verandering in brengen. "We willen ervoor zorgen dat geitenvlees uiteindelijk in de schappen van de supermarkt komt te liggen."
Geiten worden in ons land gehouden voor de melk, waar geitenkaas van wordt gemaakt. Die kaas wordt steeds populairder. Gevolg is dat er ook steeds meer mannetjes worden geboren, want om melk te blijven produceren, moeten de vrouwtjes lammetjes krijgen, waarvan ongeveer de helft bokjes zijn.
Misstanden
Met deze bokken kunnen boeren niet veel. Het levert de geitenboeren niks op omdat het vlees verre van populair is in ons land. Ook zijn ze lastig om te houden.
Gevolg is dat de bokjes direct na de geboorte worden geslacht of worden afgevoerd naar mesterijen, waarna ze worden geëxporteerd naar Zuid-Europa. Op die 'vetmestplekken' zijn veel misstanden, meldde de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit nog eind vorig jaar.
Veel bokjes sterven voortijdig door de vaak slechte omstandigheden. De laatste jaren is er steeds meer weerstand gekomen tegen deze gang van zaken. Van verschillende kanten zijn er initiatieven gekomen om wat aan het 'bokkenprobleem' te doen.
Zo probeert een aantal boeren individueel hun geitenvlees te slijten via verkoop aan huis of afzet aan restaurants. Daarnaast is LTO Nederland een project begonnen met negen geitenboeren die hun geitenbokken zelf tot vier maanden vetmesten en het vlees verkopen aan restaurants. Ook sommige koks zijn heel actief in het promoten van het vlees.
Samenwerken
Dat heeft wel enig effect. Er zijn voorzichtig aan steeds meer restaurants die geitenvlees op de kaart zetten. Maar gangbaar is het nog altijd niet. In de supermarkt ligt geitenvlees niet in de schappen. En bij de meeste reguliere slagers ook niet. Slechts tien procent van de bokjes wordt nu in Nederland afgemest en komt op de Nederlandse markt terecht.
Dat moet echt een keer veranderen, vindt de nieuwe coöperatie. Dat kan alleen door op grote schaal samen te werken als sector. "Als je het gezamenlijk aanpakt, kan je het hele jaar door producten aanbieden, en een bepaald volume garanderen", zegt Louwes. Op de lange termijn moet het dan rendabel worden om de bokjes langer te houden.
Nu al hebben zich ruim dertig biologische geitenboeren aangesloten. Doel is om ook de overige twintig biologische geitenboeren zover te krijgen. In totaal zijn er ongeveer 360 geitenhouders in Nederland. De aangesloten boeren gaan een deel van hun bokjes zelf biologisch afmesten.
De coöperatie zorgt vervolgens voor de promotie. Tegen het najaar komt er een reclamecampagne. Ook is de organisatie bezig om aan meer restaurants te leveren en in gesprek met groothandels en producenten van kant-en-klaarmaaltijden.
Volgens Louwes gaat het nu wél lukken om Nederland aan het geitenvlees te krijgen. "De tijd is er rijp voor. Mensen zijn steeds meer bezig met duurzaam en lokaal eten. De bokjes worden niet gefokt voor het vlees maar zijn een soort van bijproduct bij de melkproductie. Dus dat past daar heel goed bij."
Gerrit Riemer van restaurant Het Proeflokaal in Amsterdam is al overtuigd. Hij heeft het vlees sinds december op de kaart staan. "Het wordt veel besteld. Onze gasten willen het graag uitproberen." Hij heeft het "vanuit maatschappelijk oogpunt" op de kaart gezet, maar ook vanwege de smaak. "Het is gewoon erg lekker."