Beveiliging is nodig op schepen, zegt kapitein Kooij. Nodig tegen kapers
- Fragmenten
- Beveiliging is nodig op schepen, zegt kapitein Kooij. Nodig tegen kapers
"Als de zee een beetje op z'n gemak is, sta ik op de brug van het schip te genieten van de sterrenhemel. Van de rust, van de schoonheid. Alhoewel ik 72 ben, vind ik het nog steeds fantastisch om te doen. Op bijna alle plekken in de wereld, maar niet meer in de Golf van Aden, daar bij Somalië. Dat is echt te stressvol, zonder beveiliging."
Johan Kooij is scheepskapitein. Ondanks zijn pensioengerechtigde leeftijd mag hij nog steeds kapitein zijn op de grote vaart. Als zijn vrouw (ook 72) het goed vindt, dan gaat hij ook weer. Door de Golf van Aden dus alleen maar beveiligd. En dat is vandaag nou net een punt van discussie.
Volgens de Nederlandse wet mogen de schepen namelijk niet met particuliere, bewapende beveiligers varen. De Tweede Kamer bespreekt vandaag een wetsvoorstel dat het wel mogelijk maakt om onder strikte voorwaarden beveiliging aan boord te krijgen. Kooij vindt dat die wet moet worden aangenomen. Nederland is een van de weinige landen die particuliere beveiliging niet toestaat. Daarmee zijn Nederlandse schepen voor de kapers dus extra aantrekkelijk, zegt hij.
Schepen met kogelschade
Kooij heeft gevaren met een bemanning die een kaping heeft meegemaakt. Hij zag schepen met (kogel-)schade. Hij weet dat beveiliging op een schip de kapers afschrikt. Als de situatie erom vraagt, schieten de beveiligers in de lucht of in de zee. Daardoor weten de kapers dat een schip bewapend is en dan laten ze het met rust.
Vandaag wordt in de Tweede Kamer gedebatteerd over een wetsvoorstel dat het mogelijk maakt om onder strikte voorwaarden beveiliging aan boord van schepen te krijgen.