Fragment

Meer treinen in nieuwe dienstregeling, ook buiten de randstad

  1. Fragmentenchevron right
  2. Meer treinen in nieuwe dienstregeling, ook buiten de randstad

ProRail heeft de nieuwe dienstregeling voor het treinverkeer voor 2020 bekendgemaakt. Deze dienstregeling gaat begin december in.

Dimitri Kruik is directeur Vervoer en Dienstregeling bij ProRail. We spreken 'm.

Zo gaan er vanaf 15 december zes in plaats van vier intercity's per uur rijden tussen Amersfoort en Utrecht, komen er meer treinen tussen Eindhoven en Dordrecht en breidt de NS in de zomer de dienstregeling uit tussen Haarlem en Zandvoort. Ook gaan er meer stoptreinen rijden tussen Amersfoort en Harderwijk.

Per 10 seconden

ProRail zegt dat dankzij een nieuw planningssysteem de ruimte op het spoor komend jaar nog beter benut kan worden. Het systeem plant niet meer per minuut, zoals nu gebruikelijk is, maar per tien seconden. Dat kan betekenen dat een trein straks niet op meer om stipt 12.20 uur vertrekt, maar om 12.20.10. Dat systeem is op Utrecht Centraal al getest.

Ook nieuw in de dienstregeling voor 2020 is de komst van extra lange goederentreinen, van maar liefst 740 meter. Nu is een goederentrein gemiddeld 650 meter lang; de langste reizigerstreinen tellen zo'n 390 meter. ProRail zegt dat de langere treinen passen bij de ambitie van de goederensector om meer goederen over het spoor te vervoeren.