Fragment

Vakantie op 24 vierkante meter: bungalow is uit, tiny house is in

  1. Fragmentenchevron right
  2. Vakantie op 24 vierkante meter: bungalow is uit, tiny house is in

Een paar jaar geleden trok vakantievierend Nederland massaal naar een glamping om in een luxe tent of stacaravan toch het gevoel te krijgen middenin de natuur te zijn. De behoefte aan rust en ruimte is gebleven, maar recreanten kiezen nu voor een nieuwe trend: overnachten in een tiny house.

Het begrip 'tiny house' komt uit de Verenigde Staten. Jonge mensen die moeilijk aan een huis of hypotheek komen en niet zoveel geven om materieel bezit, bouwen een klein huisje - soms verplaatsbaar - om permanent te bewonen. Zulke huisjes zijn niet groter dan veertig vierkante meter, meestal zijn ze zelfs kleiner.

Wonen op een klein oppervlak moedigt aan om naar buiten te gaan. Net als kamperen of een verblijf in een klassieke bungalow. Wat dat betreft zijn tiny houses als vakantieverblijf natuurlijk oude wijn in nieuwe zakken. Toch zit er een nieuwigheidje aan: de huisjes worden gebouwd met duurzame materialen en zijn soms volledig zelfvoorzienend.

Daarom passen tiny houses prima in de duurzame trend binnen de vakantie- en toerismebranche. De Rabobank adviseert campings en vakantieparken om de komende jaren stevig in te zetten op ecologisch verantwoorde accommodaties en een duurzame bedrijfsvoering. Volgens een analyse van de bank vinden vakantiegangers een 'klimaatneutraal' verblijf steeds belangrijker.

"Vakantieparken beseffen dat, je ziet het aan het aantal keurmerken, de Green Keys, die worden toegekend. De parken beperken het gebruik van bouw- en verpakkingsmaterialen, het gebruik van energie en het gebruik van water", zegt Jos Klerx, sectoranalist bij De Rabobank.

Meer dan een miljoen slaapplaatsen

Ook de verzadiging van de markt betekent dat ondernemers in de branche met unieke concepten moeten komen om gasten te trekken. Het Centraal Bureau voor de Statistiek becijferde dat Nederland zo'n 2900 campings en 1500 bungalowparken heeft. In totaal gaat het om meer dan een miljoen slaapplaatsen.

"Nederlandse toeristen verbleven in 2016 minder in vakantieparken, terwijl het aantal slaapplaatsen toenam. Veel vakantieparken zijn verouderd. De markt heeft daarom dringend behoefte aan nieuwe producten", zegt Klerx.

"Het gaat mensen om een beleving, niet om de overnachting. Slapen tussen de leeuwen, slapen in boomhutten, en ja, slapen in tiny houses. Dat willen mensen meemaken."