Fragment

Facebook wil werken aan imago en daarom mochten de NOS langskomen

  1. Fragmentenchevron right
  2. Facebook wil werken aan imago en daarom mochten de NOS langskomen

Boven de bureaus zijn bordjes bevestigd met de namen van alle 28 EU-lidstaten of termen als 'Threat Intel' en 'Imminent Risk'. Aan de schermen hangen grafieken die de activiteit op Facebook uitdrukken. En net buiten de deur die leidt naar het Elections Operations Center van Facebook, staat de volgende cameraploeg alweer te wachten.

De veertig medewerkers in het Facebook-verkiezingscentrum moeten ervoor zorgen dat nepnieuws en andere vormen van verkiezingsbeïnvloeding in de aanloop naar de verkiezingen voor het Europees Parlement zo snel mogelijk worden opgemerkt en ingedamd. "Dat doen ze niet alleen, ze maken onderdeel uit van een team van 500 mensen dat zich bezighoudt met verkiezingen", zegt Richard Allen, hoofd beleid voor Facebook in Europa.

En de buitenwereld mag het weten. Circa 25 media - van de NOS tot Politico en van The New York Times tot de Finse publieke omroep - krijgen een ultrakorte, strak geregisseerde rondleiding door het verkiezingscentrum, op het Europese hoofdkantoor van Facebook in Dublin.

Tech-redacteur Joost Schellevis vertelt er over.