China breidt invloed in Suriname uit met sneltrein
- Fragmenten
- China breidt invloed in Suriname uit met sneltrein
Paramaribo en Peking: ze liggen een halve wereld van elkaar vandaan. Maar dat is voor China geen belemmering om toch flink te investeren in Suriname. Het nieuwste plan is een sneltrein om Suriname met de buurlanden te verbinden - en die gaat China dan aanleggen.
Correspondent Harmen Boerboom vertelt in het NOS Radio 1 Journaal over de band tussen China en Suriname.
Van supermarkt naar wegennet
Die is niet nieuw: al honderd jaar werken de landen samen. Eerst zag je vooral veel Chinese supermarkten, maar de afgelopen jaren is de invloed gegroeid, vertelt de correspondent. Suriname heeft geld nodig, en China wil investeren.
"Er zijn wegen aangelegd, er gebeurt veel in de bouw, infrastructuur, er is een fabriek die goedkope woningen bouwt en het internet is veel sneller geworden."
Invloed en houtkap
Maar de komst van deze trein is een nieuwe, grote stap, volgen Boerboom. Maar of die hogesnelheidslijn er ook echt snel gaat komen is volgens hem nog maar de vraag.
"Het is een enorm project, voor een kleine markt. De trein zal grote afstanden overbruggen. Je moet je afvragen of die lijn er echt komt, of dat er iets anders achter zit."
De correspondent vertelt over een soortgelijk grootschalig project in Nicaragua, waar een soort 'tweede Panamakanaal' moest komen. Dat bleek achteraf vooral te gaan om invloed, grondbezit en houtkap.
Gemengde gevoelens
Surinamers kijken met gemengde gevoelens naar de toenemende invloed van de Chinezen, vertelt de correspondent. Ze hebben respect voor ze omdat ze heel hard werken: in korte tijd leggen ze wegen aan, het internet is veel sneller geworden, er komen meer goedkope woningen en het levert werk op.
Aan de andere kant worden werknemers slecht betaald. Er gebeurt veel onder de tafel. En Chinezen worden voorgetrokken, vertelt Boerboom.