Fragment

Reportage: 50 jaar tv-reclame

  1. Fragmentenchevron right
  2. Reportage: 50 jaar tv-reclame

Een tv-programma onderbreken voor reclame is al bijna ouderwets. Netflix en Videoland nemen de rol van televisie steeds meer over en dat betekent dat de klassieke tv-reclame op zijn retour is. Het is een constatering op de dag dat er 50 jaar televisiereclame in Nederland bestaat. 

Maar wat maakt een succesvolle commercial? "Een goede reclame op televisie moet blijven hangen. Daarbij moet hij natuurlijk ook duidelijk maken om welk merk het gaat. De evergreens zijn overwegend humoristische commercials", zegt reclamedeskundige Wilbert Schreurs tegen verslaggever Matthijs Holtrop.

Een humoristische reclame die niet heel goed uitpakte was die van Ohra, die draaide om een paarse opblaaskrokodil. "Ohra was er in eerste instantie wel blij mee. Maar iedereen had het over die paarse  krokodil maar het merk en het bedrijf zelf verdween op de achtergrond. Het was geen motivatie om naar Ohra te gaan en daar een specifieke verzekering af te sluiten."