Fragment

‘Shared spaces’ zijn hip in steden, maar hoe veilig zijn ze?

  1. Fragmentenchevron right
  2. ‘Shared spaces’ zijn hip in steden, maar hoe veilig zijn ze?

Steeds meer steden krijgen een zogeheten shared space, een weggedeelte dat voor zowel voetgangers en fietsers als automobilisten tegelijk te gebruiken is. Gemeenten zijn enthousiast, want het zou de veiligheid en doorstroming verbeteren, maar niet alle weggebruikers zijn blij met het concept.

Zoals Dominieke Bos uit de gemeente Heemstede. Zij heeft een visuele beperking, waardoor ze bij een shared space moeilijk doorheeft wanneer ze op de rijbaan staat. Het levert gevaarlijke situaties op. Ook voor haar blindengeleidehond is het veel harder werken, volgens Bos.

Peter van der Heijden, hoofd training bij het Koninklijk Nederlands Geleidehonden Fonds herkent dit en noemt het zorgelijk. "Het principe van shared spaces is dat mensen op basis van oogcontact rekening met elkaar houden, waardoor de veiligheid toeneemt, maar slechtzienden kunnen dat niet."

Het draait allemaal om allure, denkt Bos. "Het ziet er mooi en vriendelijk uit, zegt de gemeente, maar zo vriendelijk is het niet."

Ze staat naar eigen zeggen drie keer zo lang te wachten bij een shared space dan bij een regulier kruispunt. "In deze tijd laten mensen elkaar niet voorgaan, iedereen wil voorrang."