Fragment

Discounters groeien gewoon door, ook na de crisis

  1. Fragmentenchevron right
  2. Discounters groeien gewoon door, ook na de crisis

Ze roeien tegen de stroom in: prijsbrekers als Action, Op=Op, Big Bazar en Prijsmepper. Sinds 2012 (toen we midden in de economische crisis zaten) is het aantal winkels in ons land gedaald met 5 procent, maar bij de discounters is er juist een enorme groei van 75 procent.

Marktonderzoeker Locatus berekende dat de 'Action-achtigen' in 2012 bijna 400 winkels hadden, en nu bijna 700. En kenners verwachten dat de groei nog wel even aanhoudt.

Groei-ambities

"Ze hebben allemaal groei-ambities", zegt Peter Verhoef, hoogleraar marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. "En wij - consumenten - hebben ontdekt waar er goedkope spullen te koop zijn. Ook al zijn we nu uit de crisis, we blijven op die adressen kopen. Het gaat niet meer over."

Tot groot verdriet van andere ketens als Blokker, Hema, Kruidvat, DA en supermarkten als AH en Jumbo. Allemaal ervaren ze dat veel klanten hun shampoo, zeep, make-up en chocolade voortaan bij de prijsbrekers kopen. Zeker ook A-merken. 

De Consumentenbond kwam vorig jaar tot de conclusie dat bij Big Bazar bijvoorbeeld producten wel 30 tot 40 procent goedkoper zijn dan bij de 'normale' winkels.