Fragment

Waarom Frankrijk een 'photoshoplabel' invoert

  1. Fragmentenchevron right
  2. Waarom Frankrijk een 'photoshoplabel' invoert

Terwijl de modellen weer over de catwalk lopen in de Parijse fashion week, doet de Franse overheid er alles aan om te magere mannequins te weren en jonge meisjes te beschermen tegen onhaalbare schoonheidsidealen. Sinds deze week moet er op reclamefoto's die zijn bewerkt een zogenaamd 'photoshoplabel' staan.

Correspondent Eveline Bijlsma in Parijs: ‘Dit decreet is 1 oktober ingegaan. Als voor een reclamefoto (bladen, billboards, online, folders) het silhouet van een model is bewerkt, moet er een label op de foto staan. Volgens de tekst in het decreet moet die 'goed leesbaar' zijn, en moet duidelijk zijn dat hij niet bij de adv hoort. De boete die erop staat als de wet wordt overtreden is 37.500 euro.

Hiermee wil de Franse overheid o.a. voorkomen dat jonge meisjes eetstoornissen krijgen.

Luister hier naar het volledige gesprek: