Fragment

De invloed van Sociale Media op toerisme

  1. Fragmentenchevron right
  2. De invloed van Sociale Media op toerisme

De vakantieperiode is volop aangebroken, de straten zijn leeg, de treinen zijn leeg en de zwembaden vol. Ook op social media kun je er niet omheen. En wat valt daar op? Veel vakantiefoto's lijken op elkaar. Mensen die proberen de toren van Pisa recht te duwen of die de Eiffeltoren op hun hand hebben bijvoorbeeld.

En als we allemaal diezelfde plekken achterna jagen betekent dat ook steeds meer overtoerisme, en daarmee wegtrekkende inwoners, zoals in Venetië. De rol van sociale media op onze reisbestemmingen is niet te onderschatten, maar er zijn ook mensen die tegen de trend ingaan. 

Natasja sprak erover met schrijver en journalist Liesbeth Rasker, die zelf meemaakte hoe een Italiaans stadje werd overspoeld door toerisme nadat zij aandacht schonk aan de plek. Ook schuift Rik Brinks aan, hij gaat juist naar moeilijk bereisbare plekken, zoals Jemen en Syrië.