Fragment

Met een populaire rapper jongeren verleiden tot een kansspel

  1. Fragmentenchevron right
  2. Met een populaire rapper jongeren verleiden tot een kansspel

Met het inzetten van Rapper Donnie als 'Koning Toto' richt de Toto zich in reclames zich op jongeren, een risicogroep. Arjen Lubach kaartte de kwestie aan in Zondag met Lubach. De omzet van de Toto is met 50 procent gestegen en er zouden 110.000 spelers tussen 18 en 34 zijn bijgekomen. Het kansspel voor sportwedstrijden is een staatsbedrijf en levert inkomsten op voor de Nederlandse schatkist.

In De Nieuws BV praat Willemijn Veenhoven over kansspelen, reclames voor jongeren en hun grotere risico op een gokverslaving. Stieneke van der Graaf, Kamerlid voor de ChristenUnie, maakt zich zorgen en pleit voor een verbod op de inzet van jonge aansprekende BN'ers in reclames voor kansspelen. Ook heeft zij een motie ingediend waarmee ze voor elkaar wil krijgen dat commercials van gokbedrijven pas na negen uur 's avonds worden uitgezonden. 

"De reclame van Toto richt zich zuiver en alleen op jongeren. Ik vind het echt niet kunnen." Dat zegt Feite Hofman in De Nieuws BV. Hij was 23 jaar gokverslaafd, geeft voorlichting op scholen en begeleidt gokverslaafden via AGOG (anonieme gokkers). In de uitzending waarschuwt behandelaar Leroy Snippe (verslavingskliniek Rodersana) dat er vanaf 2021 veel gaat veranderen als buitenlandse online aanbieders de Nederlandse markt op mogen. "Dat wordt een grote uitdaging voor de overheid", aldus Snippe. Die nieuwe aanbieders zullen jongeren aan het spelen willen krijgen en daar ook uitgebreid reclame voor gaan maken, verwachten Snippe en Kamerlid Van der Graaf.


Video niet beschikbaar