Fragment

De Week van Kee: Het plan dat niet genoemd mag worden

  1. Fragmentenchevron right
  2. De Week van Kee: Het plan dat niet genoemd mag worden

Kilometerheffing, rekening-rijden, 'road pricing', verbruikersbelasting of 'congesgestietaks'. De kilometertol heeft door de jaren heen veel namen gehad. Een ding is steeds hetzelfde: Het plan sneuvelde uiteindelijk altijd. Nu ligt het plan met het klimaatakkoord opnieuw op tafel. Maar voor hoe lang, hoor je in de week van Kee.

Dinsdag nam minister Wiebes het klimaatakkoord (op hoofdlijnen) in ontvangst dat schetst hoe Nederland een groene toekomst tegemoet moet gaan. Één plan valt op, al mag het niet zo worden genoemd: De autorijder moet belasting betalen naar gebruik. Oftewel, heffen per kilometer. Is dat niet gewoon rekening rijden?

Sinds eind jaren '80 komt het plan steeds in een nieuwe gedaante op tafel te liggen. En in al die tussenliggende jaren veranderen voorstanders in tegenstanders, verandert het plan van naam en wordt er een hoop over gediscussieerd. Maar één ding blijft hetzelfde: Ondanks alle goede bedoelingen, sneuvelt het plan altijd.