appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'130 kilometer per uur rijden levert je geen tijdswinst op'

ANP
maandag 1 juli 2019 | AVROTROS | Redactie EenVandaag Twitter

Kom je wel sneller op je bestemming aan als met 130 over de snelweg scheurt? Niet volgens GroenLinks-Kamerlid Tom van der Lee. "De maximumsnelheid van 130 kilometer per uur levert geen tijdswinst op." Heeft hij ook gelijk? Martijn Rosdorff checkt het in Feit of Fictie.

Feit of Fictie: Levert 130 rijden wel wat op?

Van der Lee reageerde in EenVandaag op vrijdag op het klimaatakkoord, waar niets in staat over het verlagen van de maximumsnelheid. Daar is hij teleurgesteld over. Volgens hem moet die snelheid namelijk omlaag, omdat dat beter is voor het klimaat én omdat 130 kilometer per uur rijden toch geen tijdswinst oplevert.

'Reistijd neemt soms zelfs toe'

De Algemene Rekenkamer deed onlangs onderzoek naar het effect van de nieuwe norm van 130 kilometer per uur, die sinds 2012 geldt voor de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen. Inmiddels mag op ruim de helft van de snelwegen 130 kilometer per uur gereden worden.
 
"Het kabinet voorspelde destijds dat een maximumsnelheid van 130 de reistijd zou verkorten met 8 procent, maar uit ons onderzoek is gebleken dat dat niet of nauwelijks waarneembaar is. Het maakt nauwelijks verschil", vertelt Francine Giskes, van de Rekenkamer. Uit het onderzoek blijft dat op enkele wegen de beoogde reistijdwinst wel wordt behaald, maar bij veruit de meeste trajecten is de reistijd gelijk gebleven of zelfs licht toegenomen. Gemiddeld verandert er zo goed als niets.
 
 

Zelfde snelheid, beste doorstroming

Dat de reistijd op sommige trajecten zelfs toeneemt, lijkt een aparte waarneming, Hoe kan dat? Dick de Waard, adjunct hoogleraar verkeerspsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen, heeft er wel een idee over: "De doorstroming is het grootst als iedereen met dezelfde snelheid rijdt. Als auto's 130 rijden, heb je nog altijd vrachtverkeer dat 80 rijdt. Dan krijg je dus snelheidsverschillen met veel rembewegingen en versnellingen."

"Uiteindelijk dempt dat de doorstroming en kom je dus later aan." Hij stelt daarom voor dat we, voor een goede doorstroming, allemaal 90 kilometer per uur gaan rijden. "Dat is ook veel beter voor het klimaat." 

Feit of Fictie: Levert 130 rijden wel wat op?

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1