Onderzoek
AVROTROS

Rappers die zich misdragen verkopen meer muziek

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Rappers die zich misdragen verkopen meer muziek

Stichting Music #MeToo klaagt verschillende Nederlandse rappers en hun platenlabels aan om 'vrouwonvriendelijk gedrag'. De stichting beweert dat labels hun artiesten zelfs aanmoedigen om zich te misdragen. Daardoor verkoopt hun muziek beter. Maar is dat ook zo? Martijn Rosdorff checkt het in Feit of Fictie.

De stichting daagt onder andere rappers Boef en Frenna voor de rechtbank. Vooral Boef is vaak in het nieuws om zijn uitspattingen. Zo noemde hij alle vrouwen 'kechs' (hoeren), beledigde hij een politieman op een grove manier en stond hij terecht voor meerdere snelheidsovertredingen. Maar verkoopt hij daardoor ook daadwerkelijk meer muziek?

Betrokken bij liquidatie? Dan scoor je een hit

Je zou het bijna gaan geloven als je kijkt naar het recente succes van rapper Djaga Djaga. De rapper scoorde een gouden plaat en meer dan 13 miljoen streams met zijn hit 'Ride or Die'. Dat nummer nam hij op vanuit de gevangenis. Djaga Djaga zit een straf uit van 18 jaar vanwege betrokkenheid bij een liquidatie.

Steven Gilbers onderzoekt aan de Rijksuniversiteit Groningen hiphopteksten en de context daarvan. Hij gelooft wel dat de bewering van Music #MeToo klopt, want 'sex and violence sells'. Maar volgens hem zijn artiesten die controverse opzoeken van alle tijden. "Denk aan de danspasjes van Elvis, de Beatles en de Rolling Stones of Kurt Cobain die z'n gitaren kapotsloeg." Volgens de onderzoeker deden ze alles om ouders op de kast te jagen, want dát zorgt ervoor dat je tieners voor je wint.

Statusverhogend

Maar de rappers misdragen zich niet alleen voor de controverse, denkt criminoloog Jeroen van den Broek. Hij doet onderzoek naar hiphop en online straatcultuur. "De misdragingen van rappers en hun geflirt met criminaliteit werkt statusverhogend bij hun achterban", zo zegt hij. Van den Broek gelooft zeker dat misdragingen en de aandacht daarvoor bijdragen aan meer verkoop van muziek.

Daarmee kunnen we concluderen dat stichting Music #MeToo een punt heeft: misdraag je je als artiest, dan verkoopt je muziek waarschijnlijk beter.

Feit of Fictie: Rappers die zich misdragen, verkopen beter

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14.00 en 16.00 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nl, Facebook of op Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie