appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

Waarom presteert KLM beter dan AirFrance?

ANP
dinsdag 5 maart 2019 | AVROTROS | Redactie EenVandaag Twitter

De Nederlandse regering noemde de aankoop van aandelen in AirFrance noodzakelijk, ondanks dat de Nederlandse KLM beter presteert dan de Franse tak van het bedrijf. De Franse econoom Pascal Perri vertelde vorige week op de Franse tv waarom dat volgens hem zo is. "In Nederland zijn de sociale lasten veel lager en in Frankrijk zijn de landingsrechten twee keer zo hoog." Daarmee verwijzend naar KLM en Air France. Maar, klopt die uitleg ook?

Feit of Fictie: Franse econoom verklaart het verschil in prestatie tussen AirFrance en KLM

Lammert de Bruin zoekt het uit in Radio EenVandaag.

Sociale lasten

Frankrijk-correspondent Stefan de Vries is sinds jaar en dag werkzaam en woonachtig in Frankrijk. Hij weet te melden dat de sociale lasten in Frankrijk inderdaad een stukje hoger liggen dan in Nederland. "Al zijn die vergelijkbaar met de Belgen en de Duitsers." Oftewel: niets wereldschokkends.

Daarnaast meldde De Vries dat de inkomstenbelasting aanmerkelijk lager ligt in Frankrijk. "Dus aan de ene kant betaal je wat minder, aan de andere kant wat meer. Ik kan me niet voorstellen dat dit nu het verschil tussen KLM en Air France verklaart."

Landingsrechten

Alleen de social lasten zouden volgens econoom Perri ook niet het verschil verklaren. Hij wees ook op de landingsrechten. Die zijn in Frankrijk twee keer zo duur als in Nederland.

Dat klinkt vreemd, maar blijkt wel waar te zijn. "Ja, je komt op ongeveer twee keer zoveel uit in Frankrijk", vertelt Joost Zuidberg, van Sociaal Economisch Onderzoek. Dat bureau rapporteert jaarlijks aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat over de landingsrechten bij verschillende luchthavens. "Parijs is eigenlijk altijd duurder dan Schiphol."

Wel verschil, geen verklaring

Toch zijn de landingsrechten maar zo'n 5 procent van alle kosten van de luchtvaartmaatschappij, en ook het verschil tussen de sociale lasten is niet enorm.

We kunnen dus concluderen dat econoom Pascal Perri gelijk had. Maar deze twee feiten verklaren niet het gehele verschil in winst tussen KLM en Air France, en dat was wel de context waarin hij zijn stellingen deed.

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1