appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
STER Advertentie

Slechte films doen het goed op Netflix

The Cloverfield Paradox (trailer)
zondag 25 februari 2018 | EO | Sjors van Veen Twitter

Per jaar worden er honderden films gemaakt, maar voordat ze op het witte doek vertoond mogen worden moeten ze eerst door een keuring. Het grootste deel van deze films overleeft de keuring niet en krijgt het label ‘straight to DVD’ opgeplakt. Tenminste: dat was vroeger het geval. Streamingsdiensten zoals Netflix brengen daar nu verandering in. Filmrecensent Rick de Gier bespreekt dit wonderlijke gebeuren in Langs de Lijn en Omstreken

Het was het ergste wat je als regisseur kon overkomen: dat jouw film niet in de bioscoop kwam, maar alleen op DVD zou worden uitgebracht. Dit betekende dat jouw film niet in de smaak was gevallen bij een selectief publiek en daardoor niet waardig bevonden was voor op het witte doek. Één van de manieren hoe mensen vroeger in contact kwamen met dit soort films was als ze langs de videotheek gingen of in de kortingsbak in de mediawinkel graaiden. Niet echt goed voor de verkoopcijfers dus. 

Tegenwoordig gaat het eigenlijk nog steeds zo, want er komen steeds meer films uit. Daarom mag een testpubliek de films eerst zien en keuren. De films die bevallen verschijnen een paar maanden later in de bioscoop, maar de films die tegenvallen krijgen tegenwoordig steeds vaker een kans op een tweede leven. "In plaats van het label ‘straight to DVD’ krijgen films steeds vaker het label ‘straight to Netflix’", legt Rick de Gier uit. 

The Cloverfield Paradox

Een voorbeeld daarvan is de nieuwe Netflix-film The Cloverfield Paradox. "Dit is een derde deel in een serie en fans keken reikhalzend uit naar de komst van de film in de bioscoop. Maar in plaats daarvan kondigde de studio vorige week aan dat de film per direct op Netflix te zien was." 

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Trailer The Cloverfield Paradox (2018)

Volgens De Gier zou je kunnen zeggen dat dit een slimme marketingstunt was, maar na het zien van de film begreep hij pas de echte reden. "De film is gewoon niet zo heel goed. Typisch een voorbeeld van een film die vroeger in de videotheek had gelegen. Maar omdat Netflix de film op deze manier uitbracht genereerde het meteen zoveel kijkers dat er toch genoeg aan de film verdiend werd. Dus eigenlijk een slimme zet."

Trend

Deze manier van ‘slechte’ films direct op Netflix uitbrengen lijkt langzaam een trend te worden. "Netflix lijkt zich niet heel erg druk te maken om kwaliteit, als ze het maar kunnen verkopen. Het gaat gewoon om welke films aanslaan en waar ze aan kunnen verdienen." 

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Trailer Annihilation (2018)

Toch betekent dit volgens De Gier niet dat Netflix voortaan alleen maar slechte films uit gaat brengen. "Volgende maand verschijnt de science fiction film Annihilation op Netflix in plaats van in de bioscoop. En tot nu toe krijgt die film al hele goede recensies. Ze moeten ook wel, want er komt ook steeds meer concurrentie voor Netflix."

'Leftover' films steeds vaker direct te zien op Netflix

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1