Cultuur & Media

Literair radiohoorspel ook als podcast

foto: Chris van Houtsfoto: Chris van Houts
  1. Nieuwschevron right
  2. Literair radiohoorspel ook als podcast

[AVROTROS] Onder de titel Fluiten in het donker wagen literaire auteurs zich aan radiodrama. Ze worden gekoppeld aan talentvolle radiomakers en het resultaat is een serie hoorspelen, die ook als podcast te beluisteren zijn. Jannah Loontjens schreef Weihnachten met Nefertiti.

In het ongemakkelijke maar humoristische stuk gaat Anna met haar man Ahmed op bezoek bij een vriendin die in Berlijn woont en die ze al jaren niet meer gezien heeft. Ze zullen samen kerst vieren, maar wat een ontspannen en gezellige tijd zou moeten worden, mondt uit in misverstanden, valse verwachtingen en ongemakkelijke situaties.

Waarom wilde je graag een hoorspel schrijven?
"Naar aanleiding van mijn romans krijg ik vaak te horen: je zou toneel moeten schrijven, want je bent goed in dialogen. Een hoorspel is een goede manier om dat uit te proberen. Ik ben meer hoorspelen gaan luisteren toen ik me verdiepte in deze opdracht en er ging een wereld voor me open. Hoorspelen bestaan natuurlijk al heel lang, maar dankzij de podcast bloeien ze weer op. Het is een fijne manier om een verhaal tot je te nemen en je kunt terwijl je luistert ondertussen iets anders doen."

Podcast in zes afleveringen

Zes literaire schrijvers maken voor het eerst in hun loopbaan radiodrama. Ze werden daarbij gekoppeld aan zes jonge talentvolle radiomakers. Dat levert een bijzondere audioproductie op in de derde editie van 'Fluiten in het donker'. De schrijvers zijn door het Nederlandse Letterenfonds geselecteerd, met steun van het NPO-fonds om jong talent te laten kennismaken met het radiovak. Ze werkten samen met jonge regisseurs die werkzaam zijn bij de AVROTROS, VPRO en de NTR. De hele serie is ook te horen via de podcast. Lees hier meer over de inhoud van alle zes afleveringen.

Wat zijn de bijzonderheden van het schrijven voor een hoorspel?
Het is een mooie uitdaging, want ik ben gewend om in mijn teksten te beschrijven wat je ziet. Radio is heel beperkend, in een hoorspel beschrijf je niet hoe iemand eruitziet, dat is suggestiever. De setting moet meer intrinsiek aanwezig zijn, door stemmingen, bijgeluiden en kleine grapjes. Tijdens het schrijven heb ik de fragmenten regelmatig hardop voorgelezen. Gesprekken moeten natuurlijk verlopen."

Quote

Jannah Loontjes

'Als het gezellig moet zijn, komen vaak de drama's boven'

In ‘Weihnachten met Nefertiti’ bezoekt hoofdfiguur Anna een vriendin van vroeger. Hoe kwam je op dat verhaal?
"Dat is autobiografisch. Ik had weer contact met een vriendin die ik lang niet had gezien, en dat verliep heel anders dan verwacht. We hadden allebei een heel ander beeld van de vriendschap, terwijl die eigenlijk niet meer bestond. Zo kwam ik op het idee en vervolgens heb ik er van alles bij verzonnen. Zo werk ik meestal, ik neem ervaringen uit mijn eigen leven en uiteindelijk wordt dat iets heel anders. Ik wilde er ook een actueel thema in verwerken, in dit geval onderhuids racisme en vooroordelen."

Het hoorspel speelt zich af tijdens de kerstdagen, is dat voor jou ook een speciale tijd?
"Het gaat over het ongemak met de feestdagen en daar ben ik zeker bekend mee. Rondom kerst hangen altijd enorme verwachtingen. Ik ben in Zweden opgegroeid, daar wordt het heel groots gevierd. Iedereen komt bij elkaar, dat moet gezellig zijn, maar vaak komen dan juist de drama’s boven. Mijn moeder nam me soms mee naar haar familie in Nederland, maar dat waren ook altijd heel gespannen bezoekjes, met steken onder water en gehuil. De hoofdpersonen in mijn hoorspel denken die familiedruk te ontvluchten in Berlijn, maar uiteindelijk wordt hun kerst juist extra beladen."

Heb je nog invloed gehad op de uitvoering van je stuk?
"Ik heb het scenario geschreven en daar houdt mijn rol op. Er staan wel allerlei aanwijzingen voor geluiden in, zoals ruisend leidingwater en doortrekkende wc’s. Maar regisseur Just Rijntjes is er toen mee aan de slag gegaan. Hij heeft de acteurs uitgenodigd en er zijn eigen interpretatie aan gegeven. Natuurlijk klinkt die altijd anders dan hoe ik het in mijn hoofd had. Dat was ook spannend: als schrijver ben je gewend overal controle over te hebben en nu moest ik het uit handen geven. Ik moest even wennen aan het resultaat, maar ik vind dat hij het heel goed heeft gedaan. Uiteindelijk is het werk echt van ons samen."

De andere makers in deze reeks Fluiten in het donker zijn schrijvers Mischa Andriessen, Hannah van Binsbergen, Hélène Gelèns, Emily Kocken en Samuel Vriezen en radiomakers Yentl van Stokkum, Iona Daniel, Renée van Marissing, Hanneke Hendrix en Joël Vegt. Hun hoorspelen zijn de komende weken te horen.

Hoorspelhalfuur: Fluiten in het donker (0.00 uur - 0.30 uur)

Ster advertentie
Ster advertentie