appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'Een film in het Papiaments: zo zie je hoe de wereld kan veranderen'

Geert Broertjes
woensdag 23 september 2020 | VPRO | Nooit Meer Slapen Twitter

Felix de Rooy is beeldende kunstenaar en film- en theatermaker. In Buladó, de openingsfilm van de veertigste editie van het Nederlands Film Festival, speelt hij een van de hoofdrollen. In Nooit Meer Slapen spreekt Felix de Rooy met Pieter van der Wielen over thema’s die hem al zijn hele leven bezig houden zoals kolonialisme, nationalisme en de vergankelijkheid van het leven.

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Pieter van der Wielen in gesprek met Felix de Rooy

Nederlandse film in het Papiaments

Buladó is een magisch-realistisch verhaal over drie generaties Curaçaoërs. In de film Buladó wordt deels Papiaments gesproken. Een taal bestaande uit Spaans, Portugees, Guinee en Nederlands. De Rooy vindt het bijzonder dat de taal ontstaan is uit een mix van culturen. ''Dat zegt iets over de kracht en creativiteit van de mensen die toen met elkaar hebben moeten leven.'' Eerder was het ondenkbaar dat er in een Nederlandse film Papiamento gesproken zou worden. ''In een Nederlandse film moest Algemeen Beschaafd Nederlands gesproken worden. Ik heb me daar gekwetst en geïrriteerd over gevoeld.'' Tot nu dus. ''Zo zie je maar hoe de wereld kan veranderen'', verzucht De Rooy.

Ongezond nationalisme

De Rooy heeft in zijn jeugd op veel verschillende plekken gewoond en in vele landen op school gezeten. ''Ik heb het altijd heel vreemd gevonden dat mensen problemen hadden met andere etnische achtergronden.'' De voorliefde voor het eigen land is iets wat hem begon op te vallen. ''Op de Amerikaanse high school moest ik het Amerikaanse volkslied zingen, in Mexico het Mexicaanse volkslied en in Suriname het Nederlandse volkslied, het Surinaamse volkslied en het Antilliaanse volkslied. Op een gegeven moment dacht ik: deze mensen zijn allemaal gek met al hun liedjes. Want ze denken dat hun land uitverkoren is, dat zij het belangrijkste land zijn. Terwijl een paar duizend kilometer verderop iedereen dat ook denkt.'' Nationalisme heeft De Rooy nooit een gezond perspectief gevonden.

Overleden idolen

Een thema in veel van De Rooys werk is sterfelijkheid. De dood fascineert hem. ''Ik ben me altijd bewust geweest dat alles vergankelijk is. Als kind was mij dat duidelijk en in mijn latere leven ook. Ik ben ziek geweest. Dan word je bewust van je vergankelijkheid en dat dat je iets moet achterlaten.'' De Rooy hoopt dat hij een soort bewustzijn kan creëren en een inspiratiebron kan zijn voor mensen. ''Mijn grote idolen in de beeldende kunst, musici en literatuur zijn allemaal overleden, zoals James Baldwin en Edward Munck. Wat zij hebben achtergelaten, hebben mij gevoed en gemaakt tot wie ik ben.''

De film Buladó gaat vrijdag 25 september online en in meer dan honderd bioscopen tegelijkertijd in première tijdens het Nederlands Film Festival

Liever luisteren? Felix de Rooy in Nooit Meer Slapen

Alles van Nooit Meer Slapen terugluisteren?

Terugluisteren kan via jouw favoriete podcast. Nooit Meer Slapen is hét cultuurprogramma van de VPRO. Elke maandag- tot en met vrijdagnacht tussen 00.00 en 01.00 uur hoor je een diepgravend gesprek over cultuur, literatuur, film, muziek, theater of kunst.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1