appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: NOS Langs de Lijn
STER Advertentie

Het scheelde weinig of Netflix' 'ta-dum' werd gevolgd door mekkerende geit

Pixabay
maandag 10 augustus 2020 | BNNVARA | Redactie De Nieuws BV Twitter

'Ta-dum' schalt door de kamer, de rode 'N' verschijnt in beeld en je favoriete serie start. Het had weinig gescheeld of deze 'Ta-dum' van Netflix werd gevolgd door het geluid van een mekkerende geit. Hoeveel verschil had dat gemaakt? Dat vertelt sounddesigner Renger Koning in De Nieuws BV.

De magie van sound design: Wat werkt wel, en wat niet?

Geluid onder series, films en reclame's kan alles maken of breken. Kortom: sounddesign is heel belangrijk. Het proces van het komen tot een geluid is volgens Renger Koning vergelijkbaar met het ontwerpen van een logo: "Dan vraagt een designer zich ook af, welk lettertype wordt het, welke kleur welke vorm. De vraag die ik altijd stel aan mijn klanten is, welk gevoel wil je dat het overbrengt? Het moet passen bij het merk."

Lightsaber in Star Wars

Sounddesign vind je niet alleen bij een ta-dum van Netlfix of de muziek achter de reclame's van Belsimpel (wat Koning gemaakt heeft), maar ook bij films. Het geluid van een lightsaber in Star Wars of een deur die dicht wordt gegooid: alles wordt aangescherpt of überhaupt gemaakt door middel van sounddesign. "Bij de grote blockbuster films kun je er vanuit gaan dat 99% van de sound niet het geluid is dat je op de set hebt gehoord tijdens de opnames", zegt Koning.

Bescheiden 'ta-dum'

De ta-dum van Netflix vindt Koning bescheiden: "Het is helemaal niet opdringerig." Dat ze in eerste instantie een geit wilden toevoegen aan het nu zo herkenbare geluid snapt Koning best: "Je hebt natuurlijk de filmproductiemaatschappij MGM die vanaf de jaren '30 de leeuw gebruikt. Daar wil hij zich dan waarschijnlijk een beetje tegen afzetten, de grote studio's, dan begrijp ik wel dat je kiest voor een geit."

Koning: "Maar, als je daarna een serieuze documentaire krijgt en je hebt de geit eraan vooraf of achteraf, dan wordt de geloofwaardigheid wat minder. Zo'n geit zou beter kunnen bij een Cartoon Network."

De magie van sound design: Wat werkt wel, en wat niet?

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op InstagramFacebook en Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1