appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: NOS Radio 1 Journaal
STER Advertentie

Neuropsycholoog Erik Scherder: 'Beweeg in de coronacrisis om je afweersysteem te versterken'

Miss Podcast
zondag 12 juli 2020 | AVROTROS | Luc van den Berg

"Nadat je een uur gezeten hebt, moet je een half uur lopen om het negatieve effect van het zitten teniet te doen." Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder roept in Miss Podcast op om meer te bewegen, juist in de coronacrisis.

#109 - Erik Scherder recenseert In mijn hoofd

"Waar we nu middenin zitten is een periode waarin je hoopt dat het sporten en bewegen een vast onderdeel worden van ons dagelijks leven. Niet meer alleen voor degenen die toch al sporten, maar juist voor iedereen die het niet meer zo gewend is om te sporten en te bewegen. Gezien het feit dat we in een coronacrisis zitten waarin het afweersysteem echt een hele grote rol speelt." Professor Erik Scherder heeft in meerdere studies gezien dat er een verband is tussen een inactief leven en een slechter afweersysteem. Hij hoopt daarom met de politiek om tafel te gaan om sporten te stimuleren.

Zitten onderbreken

Vooral het vele zitten kan volgens Scherder negatieve effecten hebben. "Je moet eigenlijk het zitten onderbreken. En aan de andere kant wil je ook de beweegnorm halen. Nadat je een uur gezeten hebt, dan moet je alweer een half uur lopen om het negatieve effect van een uur zitten teniet te doen."

Maar je moet langer bewegen om ook andere functies te stimuleren. "Als je denkt aan het immuunsysteem, je afweersysteem, je denkt ook eventueel aan het bereiken van de hersenfuncties, dan moet je wel denken aan minimaal een half uur. Maar een half uur aan één stuk. De beweegnorm in Nederland is een half uur per dag, maar dat mag je ook opbrokkelen. Maar dat is echt onvoldoende wil je dit soort geweldige winst boeken.

Looplunches

En er zijn volgens de neuropsycholoog veel manieren om zelfs tijdens je werk aan voldoende beweging te komen. "Je kunt looplunches doen. Je kunt lopend vergaderen, dat deed Barack Obama altijd al in zijn tijd met z'n staf in de tuin van het Witte Huis. Dat was heel slim, die walking meetings. Je kunt allerlei manieren bedenken waardoor je door de dag heen bedenkt: a ha, ik het zitten onderbroken, sterker nog, ik heb al behoorlijk wat kunnen lopen aan één stuk. Daar moet het eigenlijk heen"

Miss Podcast

In Miss Podcast ontvangt presentator Mischa Blok een bekende Nederlander en praat over de belangrijkste geluiden uit zijn of haar leven en ze recenseren een podcast die bij de gast past. Miss Podcast is van maandag tot en met donderdag tussen 01:00 en 02:00 uur op NPO Radio 1. Natuurlijk op alle andere momenten te beluisteren in de podcastapps van AppleSpotifyGoogle en via de site van NPO Radio 1.

Luister hier naar de aflevering met Stine Jensen.
Luister hier naar de aflevering met Derk Bolt

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1