appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: De Taalstaat
STER Advertentie

Klaarkomen op muziek: 'Je t'aime moi non plus' was niet plat maar poëzie

YouTube
donderdag 9 januari 2020 | BNNVARA | Redactie De Nieuws BV Twitter

Klaarkomen op muziek: 'Je t'aime moi non plus' van Serge Gainsbourg en Jane Birkin veroorzaakte een schokgolf in 1969 en wordt een nummer één hit. De podcast 'Ik Hou Van Jou, Ik Evenmin' duikt in de geschiedenis van dit legendarische nummer. Podcastmaker Marco Raaphorst en Ad Visser, destijds manager van het label waarop de plaat uitkwam, vertellen over het hijgende nummer in De Nieuws BV.

Raaphorst: "Ik hoorde gelijk wel dat het nummer een bepaalde diepgang heeft omdat het nummer eigenlijk een beetje plat overkomt, met dat gehijg. Tegelijkertijd hoor je een weemoedige melodie dus daar was ik wel door gefascineerd."

Populair en ongemakkelijk schuifelnummer

Het nummer was een populair schuifelnummer. Op de redactie van De Nieuws BV bekennen een aantal redacteuren dat dit het eerste nummer was waarop zij een slow dance waagden. Ook Raaphorst: "Ik heb er heel veel op gedanst. Met een dubbel gevoel natuurlijk want het was wel het nummer dat redelijk ver ging natuurlijk. Dus met rode oortjes en tegelijkertijd stond je te slowen. Ik voelde me heel ongemakkelijk daardoor."

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Witgoed vs. het nummer

Ad Visser was destijds manager van 'Phonogram', het label dat viel onder moederbedrijf Philips. In Eindhoven - waar het moederbedrijf zat - waren ze niet blij met het uitbrengen van dit nummer. Visser: "In Amsterdam vonden we het heel goed, maar in Eindhoven werden ze niet goed wijs. Ze belden op en zeiden, 'wat zijn jullie daar aan het doen? Wat is dit?' De belangrijkste motivatie was dat ze bang waren voor het witgoed."

Met witgoed wordt natuurlijk een grote inkomstenbron voor Philips bedoeld. Visser: "Ze waren bang dat het de verkoop van ijs- en koelkasten wel eens zou kunnen schaden. Tot ze hoorden dat er al 300.000 verkocht waren natuurlijk."

'Wat eronder ligt is poëzie'

Visser: "Het is natuurlijk niet plat, het stond voor een tijd. Een tijd waarin alles eigenlijk al veranderd was." Het gehijg an sich is volgens Visser ook zeker niet plat: "Het is onderdeel van het leven. Alleen bracht hij het expliciet omdat hij ook een eersteklas salesman was." Raaphorst: "Het gehijg gebruikt Gainsbourg als een trucje om de aandacht te trekken, wat eronder ligt is poëzie."

Het verhaal achter Je t'aime, moi non plus met Ad Visser en Marco Raaphorst

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op InstagramFacebook en Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1